Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SIP207 | RESOURCE PLANNİNG İN HEALTH INSTİTUTİONS | 3 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. PINAR GENÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı sağlık işletmelerindeki kaynak planlamasının ve malzeme yönetiminin önemini açıklamak, sağlık hizmetini bu planlama ve yönetime göre yapan sağlık kurumlarındaki yapının tanıtılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Sağlık Kurumlarında Kaynak Kavramının Tanımı, Sağlık Kurumlarında Kaynakların Önemi, Sağlık Kurumlarında Kaynakların Seçimi, Sağlık Kurumlarında Kaynakların Verimli ve Etkili Kullanımı, Sağlık Kurumlarında Hedef Belirleme, Sağlık Kurumlarında İhtiyaçların Belirlenmesi, Sağlık Kurumlarında Kaynakların Dağılımı, Sağlık Kurumlarında Kaynakların Planlaması, Sağlık Kurumlarında Kaynak Kullanıcıların Belirlenmesi, Sağlık Kurumlarında Kaynak Kullanıcılarının Eğitimi, Sağlık Kurumlarında Kaynak Kullanımında Kontrol, Sağlık Kurumlarında Kaynak Kullanımında Değerlendirme Süreci, Genel Değerlendirme, Örnek olay incelemesi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
KKP yazılımları üzerinden uygulamalar aracılığıyla kurumsal kaynak planlama sistemlerinin genel yapısına dair teorik ve pratik bilgiler öğrenir. |
Kurumsal kaynak planlama sistemlerinin kullanımı ve bütünleşik işletme süreçleri üzerinden tasarlanacak durum çalışmaları aracılığıyla, kazanılan teorik bilgileri uygulama ile pekiştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Ders içeriği ve konusunun tanıtılması, Sağlık Kurumlarında Kaynak Kavramının Tanımı | Anlatım - Soru - Cevap |
2 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynakların Önemi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynakların Seçimi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynakların Verimli ve Etkili Kullanımı | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Hedef Belirleme | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
6 | Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında İhtiyaçların Belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
7 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynakların Dağılımı | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynakların Planlaması | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
10 | Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynak Kullanıcıların Belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
11 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynak Kullanıcılarının Eğitimi | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
12 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynak Kullanımında Kontrol | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Sağlık Kurumlarında Kaynak Kullanımında Değerlendirme Süreci | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
14 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Örnek olay incelemesi | Anlatım - Soru - Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
COOPER, Philip D.(1994). Health Care Marketing : A Foundation for Managed Quality, Aspen Publishers, Inc. |
ÖZKUL, A. E, ODACIOĞLU, Y. (2011). Sağlık Kurumlarında Kaynak Planlaması, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını |
ELİTAŞ, C, ULUKÖY M. (2013). Uygulamalı Kurumsal Kaynak Planlaması Yönetimi, Gazi Kitabevi |
Beyatlı H, Hastane ve Sağlık İşletmeleri Yönetimi, 2021 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health and medical services related to the level of adequate information matters.
|
4 | |||||
2 |
Health Accounting and health cost management application.
|
3 | |||||
3 |
Health legislation, medical terminology, health institutions, health management, resource planning, health services, marketing, medical terminology and health legislation has the hardware.
|
5 | |||||
4 |
Hospital automation methods are used.
|
4 | |||||
5 |
Health sector related keeps up-to-date information.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge about the problems encountered.
|
5 | |||||
2 |
The health industry solutions to problems encountered.
|
5 | |||||
3 |
Knows the health rules and health is prepared according to the rules.
|
4 | |||||
4 |
Hospital management-related decision-making.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
3 | |||||
2 |
Health care duties and liability.
|
4 | |||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solutions for the problems of health systems issues-knows.
|
4 | |||||
2 |
Health institutions, admission, date, teller, human resources, quality unit, advisory activities.
|
3 | |||||
3 |
Health service offering, producing enterprises.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
3 | |||||
2 |
Responsibility of the successful and quick format is loaded.
|
4 | |||||
3 |
Knowing the risks of the health field and the field's independent decisions
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health institutions is bound to know the official institutions.
|
3 | |||||
2 |
Follow current events related to health institutions.
|
3 | |||||
3 |
Health institutions management related training programs, health care institutions are required regarding the information sources.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides communication between patient and physician.
|
4 | |||||
2 |
Patient confidentiality is perfect for you.
|
4 | |||||
3 |
Communicates with the patient and the patient's relatives.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge of the terminology.
|
5 | |||||
2 |
Health management, health management should have competent information.
|
5 | |||||
3 |
Knowing that good health sector strategic decisions.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 56 | 0 | 108 |
Total Workload of the Course Unit | 108 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |