Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SIP209 | MANAGEMENT AND ORGANIZATION | 3 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile yönetim biliminin tarihsel gelişimi (klasik, neoklasik, ve modern yönetim yaklaşımları), postmodern yönetim teorileri, motivasyon, liderlik etme, çatışmayı yönetme, örgüt kültürünü tanıma, örgüt içerisindeki davranışlar ve davranışların nedenleri ile anlaşılabilmesinin sağlanması ve bu kavramların uygulanması ile ilgili bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğinde Yönetim ve organizasyon ile ilgili temel kavram ve tanımlar, klasik , neoklasik ve modern yönetim teorileri, yönetimin fonksiyonları, yönetim süreçleri, örgüt kültürü, motivasyon teorileri, liderlik, çatışma, örgütsel davranış ve post-modern yönetim teorileri incelenmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yönetim ile ilgili temel kavramları tanımlar |
Çatışma yönetimi uygulamalarına bağlı olarak problem(leri) çözer |
Yönetimin tarihsel gelişim evrelerini sınıflar |
Planlama sürecine uygun olarak faaliyetleri planlar |
Örgütleme süreci kapsamında, işi için oluşturulmuş olan görev tanımlarına uygun olarak faaliyetlerini yürütür |
Motivasyon kaynaklarını kullanır |
İçinde yer aldığı örgütün kültürünü içselleştirir |
İçinde yer aldığı örgütün kültürünü benimser |
Koordinasyon ilkelerine bağlı olarak (çalışma) arkadaşları ile işbirliği yapar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yok | Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması Yönetim: Temel kavramlar, işletmeler için önemi | Anlatım soru cevap |
2 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma | Yönetimin Tarihsel Gelişimi /Klasik Yönetim Yaklaşımı | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Yönetimin Tarihsel Gelişimi /Neoklasik Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
4 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma | Yönetimin Tarihsel Gelişimi /Modern Yönetim Yaklaşımı | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Yönetim Fonksiyonları / Planlama-Planlama Süreci-Planalamanın Özellikleri | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
6 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma | Yönetim Fonksiyonları/ Örgütleme -Örgütleme Süreci- Örgütlemenin Özellikleri | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
7 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Yönetim Fonksiyonları/ Koordinasyon-Koordinasyon İlkeleri-Koordinasyon Çeşitleri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma | Yönetim Fonksiyonları/ Yöneltme- Denetim | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
10 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Post-Modern Yönetim Teorileri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
11 | Yazılı-Görsel kaynaklar- Araştırma | Örgüt Kültürü | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
12 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Motivasyon Kavramı-Motivasyon Teorileri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma | Liderlik-Liderlik Teorileri | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
14 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Örgütsel Davranış | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma | Örgütlerde Çatışma ve Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Atıgan, F. (2014). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları. |
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2016). Organizational Behavior (Cilt Fourteenth Edition). |
Üniversitesi, A. (2016). Yönetim ve Organizasyon. Erzurum: Açıköğretim Yayınları. |
Üniversitesi, A. (2016). Yönetim ve Organizasyon. Eskişehir: Açıköğretim Yayınları. |
Üniversitesi, İ. (2016). Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Uzem Yayınları. |
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health and medical services related to the level of adequate information matters.
|
5 | |||||
2 |
Health Accounting and health cost management application.
|
3 | |||||
3 |
Health legislation, medical terminology, health institutions, health management, resource planning, health services, marketing, medical terminology and health legislation has the hardware.
|
3 | |||||
4 |
Hospital automation methods are used.
|
3 | |||||
5 |
Health sector related keeps up-to-date information.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge about the problems encountered.
|
5 | |||||
2 |
The health industry solutions to problems encountered.
|
5 | |||||
3 |
Knows the health rules and health is prepared according to the rules.
|
5 | |||||
4 |
Hospital management-related decision-making.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
3 | |||||
2 |
Health care duties and liability.
|
5 | |||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solutions for the problems of health systems issues-knows.
|
5 | |||||
2 |
Health institutions, admission, date, teller, human resources, quality unit, advisory activities.
|
5 | |||||
3 |
Health service offering, producing enterprises.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
5 | |||||
2 |
Responsibility of the successful and quick format is loaded.
|
5 | |||||
3 |
Knowing the risks of the health field and the field's independent decisions
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health institutions is bound to know the official institutions.
|
5 | |||||
2 |
Follow current events related to health institutions.
|
5 | |||||
3 |
Health institutions management related training programs, health care institutions are required regarding the information sources.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides communication between patient and physician.
|
5 | |||||
2 |
Patient confidentiality is perfect for you.
|
5 | |||||
3 |
Communicates with the patient and the patient's relatives.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge of the terminology.
|
5 | |||||
2 |
Health management, health management should have competent information.
|
5 | |||||
3 |
Knowing that good health sector strategic decisions.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 106 |
Total Workload of the Course Unit | 106 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |