Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
LTP209 | FOOD ANALYSIS | 3 | 4 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ESRA NUR YAŞA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; gıdalardan örnek alma, örnekleri analize hazırlama, gıda analiz tekniklerinin ve gıdaların kalitelerinin değerlendirilmesine yönelik temel ilkelerin teorik ve uygulamalı olarak verilmesi ve analiz sonuçlarının değerlendirilip yorumlanmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; örnek alma, örneklerin analize hazırlanması, sonuçların değerlendirilmesi, nem ve toplam kuru madde analizleri, mineral madde ve kül analizleri, pH ve titrasyon asitliği, yağ, protein, vitamin analizleri, mikrobiyolojik analizleri, reolojik ve duyusal analizleri içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Doğru örnek almayı tanımlar. |
Örnek hazırlama yöntemlerini tanımlar. |
Gıda alanında genel analiz yöntemlerini sınıflandırır. |
Gıda analiz sonuçlarını yorumlar. |
Gıda analizleri yöntemlerini analiz cihazlarında uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıda analizine giriş, Gıda analizlerinin önemi ve yasal düzenlemeler | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Analitik verilerin değerlendirilmesi, Çözelti hazırlama ve hesaplamalar | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Örnekleme ve örnek hazırlama, Çözelti hazırlama ve hesaplamalar | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvar malzemeleri, tekrar, tekerrür, doğruluk ve hassaslık | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda Nem ve Kuru Madde Analizleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda Kül ve Mineral, pH ve Titre Edilebilir Asitlik Analizleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Genel Tekrar | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda Vitamin Analizi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda Yağ Analizi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda Protein Analizi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda Mikrobiyolojik Analizler | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda Reolojik Analizler | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda Duyusal Analizler | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Genel Tekrar | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Nielsen, S.S. (1998). Food Analysis. Gaithersburg, Maryland; An Apsen Publication, Apsen Publishers, Inc. |
Nielsen, S. S., Turhan, K. N. (2020). Gıda Analizi Laboratuvar El Kitabı. Springer. Ankara; Nobel Akademik Yayıncılık. |
Cemeroğlu, B. (2018). Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Dergisi Yayınları No: 34. |
Uylaşer, V., Başoğlu, F. (2016). Temel Gıda Analizleri. Bursa; Dora Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
|
5 | |||||
2 |
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
|
3 | |||||
3 |
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
|
5 | |||||
4 |
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have the ability to work independently.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
|
0 | |||||
2 |
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
|
5 | |||||
2 |
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
|
5 | |||||
3 |
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
|
2 | |||||
4 |
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 13 | 1 | 13 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 81 |
Total Workload of the Course Unit | 81 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |