TR EN

GIDA ANALİZLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
LTP209 GIDA ANALİZLERİ 3 4 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ESRA NUR YAŞA
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; gıdalardan örnek alma, örnekleri analize hazırlama, gıda analiz tekniklerinin ve gıdaların kalitelerinin değerlendirilmesine yönelik temel ilkelerin teorik ve uygulamalı olarak verilmesi ve analiz sonuçlarının değerlendirilip yorumlanmasıdır.
İçerik: Bu ders; örnek alma, örneklerin analize hazırlanması, sonuçların değerlendirilmesi, nem ve toplam kuru madde analizleri, mineral madde ve kül analizleri, pH ve titrasyon asitliği, yağ, protein, vitamin analizleri, mikrobiyolojik analizleri, reolojik ve duyusal analizleri içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Doğru örnek almayı tanımlar.
Örnek hazırlama yöntemlerini tanımlar.
Gıda alanında genel analiz yöntemlerini sınıflandırır.
Gıda analiz sonuçlarını yorumlar.
Gıda analizleri yöntemlerini analiz cihazlarında uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıda analizine giriş, Gıda analizlerinin önemi ve yasal düzenlemeler Anlatım, soru - cevap, uygulama.
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Analitik verilerin değerlendirilmesi, Çözelti hazırlama ve hesaplamalar Anlatım, soru - cevap, uygulama.
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Örnekleme ve örnek hazırlama, Çözelti hazırlama ve hesaplamalar Anlatım, soru - cevap, uygulama.
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Laboratuvar malzemeleri, tekrar, tekerrür, doğruluk ve hassaslık Anlatım, soru - cevap, uygulama.
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıdalarda Nem ve Kuru Madde Analizleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıdalarda Kül ve Mineral, pH ve Titre Edilebilir Asitlik Analizleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Genel Tekrar Anlatım, soru - cevap, uygulama.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıdalarda Vitamin Analizi Anlatım, soru - cevap, uygulama.
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıdalarda Yağ Analizi Anlatım, soru - cevap, uygulama.
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıdalarda Protein Analizi Anlatım, soru - cevap, uygulama.
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıdalarda Mikrobiyolojik Analizler Anlatım, soru - cevap, uygulama.
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıdalarda Reolojik Analizler Anlatım, soru - cevap, uygulama.
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gıdalarda Duyusal Analizler Anlatım, soru - cevap, uygulama.
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Genel Tekrar Anlatım, soru - cevap, uygulama.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Nielsen, S.S. (1998). Food Analysis. Gaithersburg, Maryland; An Apsen Publication, Apsen Publishers, Inc.
Nielsen, S. S., Turhan, K. N. (2020). Gıda Analizi Laboratuvar El Kitabı. Springer. Ankara; Nobel Akademik Yayıncılık.
Cemeroğlu, B. (2018). Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Dergisi Yayınları No: 34.
Uylaşer, V., Başoğlu, F. (2016). Temel Gıda Analizleri. Bursa; Dora Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar alanında temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5
2
Temel matematik ve fen bilimleri konularında asgari teknik alt yapıya sahip olur.
3
3
Etkin bir şekilde numune alma, deney ve analiz aracığıyla veri toplama, elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
5
4
Kalite güvencesi ve kalite yönetim sistemleriyle ilgili temel kavramları bilir ve kalite kontrol sürecinin toplam kalite yönetimi içerisindeki önemine uygun şekilde çalışmalar yürütebilir.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretebilme ve AR-GE yapabilecek yetenekte olur.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olur.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tarihi değerlere saygılıdır ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
0
2
Ekip çalışmasının gerekliliğini bilir ve gerektiğinde ekip çalışması yapar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar teknolojisi alanı ile ilgili teknikleri bilir ve laboratuvar araç, alet ve cihazları uygun ve etkin bir biçimde kullanır.
5
2
Gıda, su, bitki, toprak, kimyasal, mikrobiyolojik ve tıbbi materyallerin analizini gerçekleştirebilir.
5
3
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
2
4
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 81
Genel Toplam 81
Toplam İş Yükü / 25.5 3,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0