Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SMP217 |
ORGANIZATION IN THE OPERATING ROOM |
3 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. NERMİN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere, multidisipliner ekip yaklaşımıyla ameliyathane düzeni, işleyişi hakkında bilgi ve beceri kazandırabilmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Ameliyathane düzeni ve işleyişi hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Ameliyathanede yasal sorunları bilir. |
Ameliyathanede ekip üyelerini ve görevlerini sıralar. |
Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç gereçleri ve kullanım alanlarını açıklar. |
Hasta güvenliği kavramının önemini tartışır. |
Ameliyathanenin kontaminasyon kaynaklarını tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Ameliyathane yönetim planlaması |
YÜZ YÜZE EĞİTİM |
2 |
- |
Ameliyathanede çalışan ve görev alan kişiler, ameliyat ekipleri |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
3 |
- |
Ameliyathanede çalışma prensipleri, kişilerin sorumluluk alanları ve görev tanımları |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
4 |
- |
Ameliyat öncesi, esnasında ve sonrasında (uyanma odası) hasta bakım ve takip süreci |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
5 |
- |
Ameliyat odalarının ve ameliyatların planlaması ve koordinasyonu (rutin, acil ve büyük afet) |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
6 |
- |
Ameliyat cihaz, alet ve malzeme yönetimi |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
7 |
- |
Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
10 |
- |
Ameliyathanede mesai dışı, vardiyalı ve nöbet şeklinde çalışma prensipleri |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
11 |
- |
Ameliyathanede hasta, sağlık çalışanı güvenliği ve alınacak önlemler |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
12 |
- |
Ameliyathanede çevre güvenliği ve tıbbi atık yönetimi |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
13 |
- |
Yasal prosedür ve yönetmelikler (Ulusal ve uluslar arası) |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
14 |
- |
Ameliyathane demirbaşları, cihaz güvenliği, arıza durumu ve periyodik bakımları |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
15 |
- |
Genel Değerlendirme |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon, Ameliyathane Talimat ve Protokolleri, Ayrıntı Basımevi, Ankara |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Have knowledge about ethical standards.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
108 |
|
Total Workload of the Course Unit |
108 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|