Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SMP217 |
AMELİYATHANEDE ORGANİZASYON |
3 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. NERMİN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere, multidisipliner ekip yaklaşımıyla ameliyathane düzeni, işleyişi hakkında bilgi ve beceri kazandırabilmektir. |
İçerik: |
Ameliyathane düzeni ve işleyişi hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Ameliyathanede yasal sorunları bilir. |
Ameliyathanede ekip üyelerini ve görevlerini sıralar. |
Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç gereçleri ve kullanım alanlarını açıklar. |
Hasta güvenliği kavramının önemini tartışır. |
Ameliyathanenin kontaminasyon kaynaklarını tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Ameliyathane yönetim planlaması |
YÜZ YÜZE EĞİTİM |
2 |
- |
Ameliyathanede çalışan ve görev alan kişiler, ameliyat ekipleri |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
3 |
- |
Ameliyathanede çalışma prensipleri, kişilerin sorumluluk alanları ve görev tanımları |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
4 |
- |
Ameliyat öncesi, esnasında ve sonrasında (uyanma odası) hasta bakım ve takip süreci |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
5 |
- |
Ameliyat odalarının ve ameliyatların planlaması ve koordinasyonu (rutin, acil ve büyük afet) |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
6 |
- |
Ameliyat cihaz, alet ve malzeme yönetimi |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
7 |
- |
Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
10 |
- |
Ameliyathanede mesai dışı, vardiyalı ve nöbet şeklinde çalışma prensipleri |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
11 |
- |
Ameliyathanede hasta, sağlık çalışanı güvenliği ve alınacak önlemler |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
12 |
- |
Ameliyathanede çevre güvenliği ve tıbbi atık yönetimi |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
13 |
- |
Yasal prosedür ve yönetmelikler (Ulusal ve uluslar arası) |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
14 |
- |
Ameliyathane demirbaşları, cihaz güvenliği, arıza durumu ve periyodik bakımları |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
15 |
- |
Genel Değerlendirme |
YÜZ YÜZE EĞİTİM, ANLATIM |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon, Ameliyathane Talimat ve Protokolleri, Ayrıntı Basımevi, Ankara |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Preoperatif, peroperatif ve postoperatif ihtiyaçlar doğrultusunda hastaları hazırlayabilir, gerekli anestezi ve reanimasyon uygulamalarını yapabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Anestezi alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Anestezi cihazı ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını yapıp hastanın havayolu kontrolünü sağlayabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Acil durumlarda sakin, hızlı, seri ve doğru karar verebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Pratikte yeterli beceriye sahip olup, sakin ve soğukkanlıdır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Anestezi ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Anestezi ile ilgili temel ve uygulamalı sağlık bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Anestezi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Etik standartları konusunda bilgi sahibidir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleriyle etik kurallara uygun, bilgi verici ve etkili bir biçimde sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık kurum ve kuruluşlarının Anesteziyoloji ve Reanimasyon üniteleri ile Ağrı odalarında hastaların ameliyat öncesi hazırlanmasında, anestezi ve reanimasyon uygulanmasında, Reanimasyon Kliniğinde hasta tedavisinde çalışabilecek düzeye sahip olur
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
108 |
|
Genel Toplam |
108 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|