Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SMP222 | CRISIS MANAGEMENT and ANGER CONTROL | 3 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SEVAL FATMA YILMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MURAT KARA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilere sağlık alanında insanlar arasında ortaya çıkabilecek kriz durumlarını yönetme ve bu durumlarda oluşabilecek öfke duygusunu kontrol edebilme becerisini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Kriz, öfke kontrolü ve stres gibi faktörlerin nedenlerini anlayıp stresle başa çıkmanın yollarını açıklamak, stres durumlarında öfke kontrolünü sağlamak. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Duygulanma sürecini anatomik yapılarla ilişkilendirir. |
Öfkenin ne olduğunu, ne olmadığını ve ne işe yaradığını tanımlar. |
Öfke sırasında ortaya çıkan belirtileri tanımlar. |
Öfke denetimi ve öfkenin nasıl kontrol edileceği ve duygusal gerilimle baş etme yollarını bilir ve uygular. |
İnsan ilişkilerinde stresin ne olduğunu ve evrelerini tanımlar. |
Krizi oluşturan nedenleri bilir. |
Krizin özelliklerini ve evrelerini anlar, olası krizleri tahmin eder ve gerekli önlemleri alır. |
Kendisini, diğer insanları anlama ve empati becerisi geliştirir. |
Stres yönetimi ile ilgili stratejileri tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Anlatım | Duyguların Tanımı ve Kapsamı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür Taraması | Duygusal Zeka | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Taraması | Duygu Düzenleme Güçlüğü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür Taraması | Öfke Kavramı ve Tanımı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür Taraması | Öfke Yönetim Stratejileri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür Taraması | İnsan ilişkileri ve iletişim | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür Taraması | Vize Öncesi Genel Tekrar ve Öfke yönetimi konulu etkinlik | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | Stres tanımı ve kapsamı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür Taraması | Stres Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür Taraması | Kriz kavramı ve kapsamı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür Taraması | Kriz Yönetimi ve Aşamaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür Taraması | Krize karşı önlemler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür Taraması | Afet ve Kazalarda İletişim | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Tekrar | Final Öncesi Genel Tekrar ve Kriz yönetimi konulu etkinlik | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Aksu, M. (2008). Krizleri fırsata çevirmenin yolları kriz yönetimi. İstanbul: Kum Saati Yayınları. |
Mertoğlu, M. (2018). Aile, okul, işyeri, spor, cezaevleri ve yaşamın diğer alanlarında öfke kontrolü. Pegem Atıf İndeksi, 001-282. |
ERDUR-BAKER, Ö., & DOĞAN, T. (2018). KRİZ DANIŞMANLIĞI. |
Potter-Efron, R. (2012). Handbook of anger management: Individual, couple, family, and group approaches. Routledge. |
Hall, S. P. (2009). Anger, rage and relationship: An empathic approach to anger management. Routledge. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the basic concepts in the field of Oral and Dental Health Program.
|
||||||
2 |
Uses medical terminology in the field in which he/she will serve as an intermediate staff member.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with the physician on a team.
|
||||||
2 |
Communicates effectively with patients, colleagues, and other segments of society, primarily physicians.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows tools and equipment related to his/her field and follows technological developments related to them.
|
||||||
2 |
Can gain proficiency in computer usage skills.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains competence in applying hygiene rules.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the processes of obtaining patient information, taking anamnesis and preparing patient files accurately and effectively.
|
||||||
2 |
Independently creates and implements care plans in oral and dental health services.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes professional ethics and legal regulations and explains the scope of professional responsibilities.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to express professional ideas to relevant individuals and institutions verbally or in writing, and to examine national and international agendas related to oral and dental health and evaluate possible outcomes.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 80 |
Total Workload of the Course Unit | 80 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |