TR EN

SPECIAL EDUCATION I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGP101 SPECIAL EDUCATION I 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SELMA ÖZUSLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Özel Eğitim I dersini alan öğrencilerin; özel eğitim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri, engelliliği oluşturan nedenleri, engel grubunu, engel grubu türlerini ve bu ders kapsamındaki görme engelli, işitme engelli ve dil ve konuşma bozukluğu olan çocukları tanımalarını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği özel eğitimle ilgili kavramlar, özel eğitim kurumları ve türleri, özel gereksinim türleri, özel gereksinimli çocukların özellikleri ve eğitimleri, süreğen hastalığı olan çocuklar konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu dersin sonunda öğrenci aktarılan bilgiler doğrultusunda özel eğitim kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
Özel eğitim alanlarını sınıflandırır.
Özel eğitimin yaygınlık oranlarını belirtir.
Dünyada ve Türkiyede özel eğitimin önemini yorumlar.
Görme engelli, işitme engelli ve dil ve konuşma bozukluğu olan çocukları tanımlar ve özellikerini sıralar.
Görme engellinin, işitme engellinin ve dil ve konuşma bozukluğunun nedenlerini belirtir.
Görme engelli, işitme engelli ve dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların eğitimlerini yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı Kaynaklar Özel Eğitim ve Özel Eğitimin Temel İlkeleri Anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Özel Gereksinime Sebep Olan Faktörler Anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Görme Engelli Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
4 Yazılı Kaynaklar İşitme Engelli Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Bedensel Engelli Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
7 Yazılı Kaynaklar İletişim, Dil ve Konuşma Bozuklukları Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
11 Yazılı Kaynaklar Otizmli Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Uzun Süreli (Süreğen) Hastalığı Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Üstün ve Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Birden Çok Engeli Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım
15 Yazılı Kaynaklar FİNAL Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Eripek, S. (2008). Özel Eğitim. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
Cavkaytar, A. (2018). Özel Eğitime Giriş, Kök yayıncılık, Ankara.
Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Walters, G., Fisher, L., Edd. (2012). What Works for Special Education and At-Risk Learners: A Framework for General Education Teachers and Administrators. Amerika Birleşik Devletleri: Trafford Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Child Development in related fields also have knowledge of regulations and procedures to be.
5
2
Preschool special education on the topics of education and comprehension skills required to win.
5
3
Explains the developmental periods, psychological, cognitive and social development processes of normally developing children and children with special needs.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
About child development and education requirements of their profession may realize.
4
2
Child development and learning methods and techniques on the training can be explained.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies potential problems related to child development and plans the necessary research for these problems.
4
2
Critically evaluates the programs implemented in pre-school education institutions.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Implements educational programs and activities that support the development of preschool children.
3
2
Plans and implements an appropriate education program for children aged 0-6, taking into account the developmental characteristics of children in pre-school and special education.
5
3
Knows childhood diseases and provides first aid in situations requiring emergency intervention.
1
4
Have the ability to communicate effectively with children.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes joint and individual responsibilities in interdisciplinary studies on Child Development.
3
2
Uses knowledge, skills and competencies in the field of child development with a professional approach, in light of ethical principles and in accordance with legal frameworks.
3
3
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge about child development.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develops an attitude and attitude that is open to learning regarding lifelong personal and professional development.
4
2
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of child development with a critical approach.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the problems with experts and non-experts on the subjects related to his/her field.
3
2
Informs relevant individuals and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on issues related to child development; conveys his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and verbal form.
4
3
He/she is sensitive to the events on the agenda of society and the world in his/her field and follows the developments.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop creative thinking skills.
4
2
Ability to work in collaboration with other disciplines has the experience.
3
3
External appearance, demeanor, attitude and behavior exemplifies the community.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 1 10 10
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 2 2 4
Kısa Sınav Hazırlığı 4 4 16
TOPLAM 44 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0