TR EN

ÖZEL EĞİTİM I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGP101 ÖZEL EĞİTİM I 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SELMA ÖZUSLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Özel Eğitim I dersini alan öğrencilerin; özel eğitim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri, engelliliği oluşturan nedenleri, engel grubunu, engel grubu türlerini ve bu ders kapsamındaki görme engelli, işitme engelli ve dil ve konuşma bozukluğu olan çocukları tanımalarını sağlamaktır.
İçerik: Dersin içeriği özel eğitimle ilgili kavramlar, özel eğitim kurumları ve türleri, özel gereksinim türleri, özel gereksinimli çocukların özellikleri ve eğitimleri, süreğen hastalığı olan çocuklar konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bu dersin sonunda öğrenci aktarılan bilgiler doğrultusunda özel eğitim kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
Özel eğitim alanlarını sınıflandırır.
Özel eğitimin yaygınlık oranlarını belirtir.
Dünyada ve Türkiyede özel eğitimin önemini yorumlar.
Görme engelli, işitme engelli ve dil ve konuşma bozukluğu olan çocukları tanımlar ve özellikerini sıralar.
Görme engellinin, işitme engellinin ve dil ve konuşma bozukluğunun nedenlerini belirtir.
Görme engelli, işitme engelli ve dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların eğitimlerini yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Kaynaklar Özel eğitimle ilgili temel kavramlar, özel eğitimin amacı, önemi ve ilkeleri. Anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Özel eğitim kurumları ve özellikleri. Engele neden olan faktörler. Engeli önleme ve erken tanı. Anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Özel eğitim alanını sınıflandırma, özel eğitimin yaygınlık oranları, dünyada ve Türkiyede özel eğitimin önemi.Santral sinir sistemi ve Beyin. Anlatım
4 Yazılı Kaynaklar Görme engelinin tanımı, sınıflandırılması, nedenleri, görme engelini önleme ve erken tanı Anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Görme engelinin tanımı, sınıflandırılması, nedenleri, görme engelini önleme ve erken tanı Anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Görme engellilerin eğitimleri Anlatım
7 Yazılı Kaynaklar İşitme engelinin tanımı, sınıflandırılması, nedenleri Film Gösterimi
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar İşitme engelini önleme ve erken tanı.işitme engellilerin eğitimleri.Dil ve kon. boz. olan çoc. tanıma ve sınıflandırma.Dil ve kon. bozukluğunun nedenleri Dil ve kon. bozukluğunu önleme ve erken tanı Anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Hasta ve hastanede yatan çocukların gelişim dönemlerine göre öneriler, Uzun süreli hastalığı olan çocukların ruhsal durumları, hastanede oyun ve hastaneye hazırlayıcı eğitim -
11 Yazılı Kaynaklar Hastane okulları, dünyada ve Türkiyede hastane okullarının çalışma sistemi.Hastanede yatan çocukların eğitimleri ve hastane okulları şubesinin görevleri Anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Hasta ve hastanede yatan çocukların ameliyata hazırlanması.Ölümcül hastalığı olan çocuklar , aileleri ve personel.Kardeşlerin hastalık ve ölüme karşı gösterdikleri tepkiler.Hastaneden eve dönüşte dikkat edilecek noktalar. Anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Süreğen hastalıklarla ilgili genel bilgiler.Verem,Aids,Lösemi, Hemofili,Hepatitler( A,B,C,D,E) Anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Dilin tanımı,özellikleri, İletişim yetersizliğinin türleri, Afazi, agnozi,anartri Film gösterimi
15 Yazılı Kaynaklar dudak damak yarıklıkları, artikülasyon,kekemelik de tanı, terapisi, iyileşmeye yönelik kestrimi ve öğretmene öneriler. Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Eripek, S. (2008). Özel Eğitim. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
Cavkaytar, A. (2018). Özel Eğitime Giriş, Kök yayıncılık, Ankara.
Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Walters, G., Fisher, L., Edd. (2012). What Works for Special Education and At-Risk Learners: A Framework for General Education Teachers and Administrators. Amerika Birleşik Devletleri: Trafford Publishing.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olur.
5
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitim konularına ilişkin kavramları açıklar.
5
3
Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların gelişimsel dönemleri, psikolojik, bilişsel ve sosyal gelişim süreçlerini açıklar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varır.
4
2
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirler ve bunlar için gerekli araştırmaları planlar.
4
2
Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan programları eleştirel olarak değerlendirir.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ailelerle ve toplumla etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar.
3
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş çocukların gelişim özelliklerini dikkate alarak çocuğa uygun eğitim programını planlar ve uygular.
5
3
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilir, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardım yapar.
1
4
Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisine sahip olur.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ile ilgili disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar alır.
3
2
Çocuk gelişimi alanındaki bilgi, beceri ve yetkinliklerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında yasal çerçevelere uygun olarak kullanır.
3
3
Çocuk gelişimi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık bir tutum ve tavır geliştirir.
4
2
Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
3
2
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
4
3
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
4
2
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
3
3
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 1 10 10
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 2 2 4
Kısa Sınav Hazırlığı 4 4 16
TOPLAM 44 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0