TR EN

CHILDRENS LITERATURE AND MEDIA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGP109 CHILDRENS LITERATURE AND MEDIA 1 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EMEK UÇARMAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilere çocuk edebiyatını öğretmek ve çocukların dil gelişimi dikkate alınarak yetiştirilmeleri konusunda öğrencileri bilinçlendirmektir.
Contents of the Course Unit: Bu ders okul öncesi çocukların dil becerisini kazanıp geliştirebileceği edebiyat türlerinin öğrencilere öğretilmesi konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çocuklar için hazırlanan yayınlardan faydalı olanları seçebilir.
Okul öncesi çocuklar için hazırlanan yayınları kullanabilir.
Çocuk edebiyatı ve çocuklara yönelik medya yayınlarını değerlendirebilir.
Okul öncesi çocuklarına uygun hikaye oluşturabilir.
Okul öncesi çocuklarına uygun ikaye kitabı tasarlayabilir.
Okul öncesi çocuklarına hitap edecek yayınları karşılaştırabilir.
Okul öncesi çocuklarına uygun dergi planlayabilir.
Okul öncesinde medyanın etkilerini değerlendirebilir.
Medya okuryazarlığı eğitimi planlayabilir.
Televizyon, dergi ve gazetelerde çocuk örneklerini değerlendirebilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı Kaynaklar Çocuk Kavramı ve Edebiyat Anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Çocuk Edebiyatı, Önemi, Niteliği ve Amacı Anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Çocuk Yayınları Anlatım
4 Yazılı Kaynaklar Çocuk Edebiyatı Türleri Anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Çocuk Edebiyatı Türleri 2 Anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Çocuk Edebiyatının Tarihi Gelişimi Anlatım, uygulama
7 Yazılı Kaynaklar Çocuk Kitaplarını İnceleme ve Değerlendirme Planı Anlatım, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Çocuk ve Medya Anlatım
10 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Elektronik Bakıcı; Televizyon Anlatım, Uygulama
11 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Kurumsal Alanda Çocuk Hakları ve Haber Değeri Anlatım, Uygulama
12 Yazılı Kaynaklar Gazetelerde Çocuk Haberleri Anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Çocuk Temsilleri ve Medya Okuryazarlığı Eğitimi Anlatım
14 Görsel ve Yazılı Kaynaklar Televizyon Reklamlarında Çocuk Anlatım, uygulama
15 Görsel ve Yazılı Kaynaklar Televizyon: Çocuklara «Gerçek Hayatı» Şiddetle Öğreten Çağdaş Masal Anlatıcısı Anlatım, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Turla, A.(Ed.). (2018). Okul Öncesi Dönemde Çocuk Edebiyatı. Ankara: Hedef Yayıncılık
Temizyürek,F.,Şahbaz, N.M.,Gürel,Z.(2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
İ.Akçalı, S., (Ed). (2020). Çocuk ve Medya.Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Alp,D., Kardaş,C. (2016). Çocuk Edebiyatı ve Medya. Ankara: Eğiten Kitap
Gönen, M. (Ed). (2019). Erken Çocukluk Döneminde Çocuk Edebiyatı. Ankara: Eğiten Kitap
Alisinanoğlu, F. (2021). Çocuk Edebiyatı ve Medya. Ankara: İzge Yayıncılık
Gamble, N., Yates, S. (2002). Exploring Children's Literature: Teaching the Language and Reading of Fiction. Hindistan: SAGE Publications.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Child Development in related fields also have knowledge of regulations and procedures to be.
2
Preschool special education on the topics of education and comprehension skills required to win.
3
Explains the developmental periods, psychological, cognitive and social development processes of normally developing children and children with special needs.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
About child development and education requirements of their profession may realize.
2
Child development and learning methods and techniques on the training can be explained.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies potential problems related to child development and plans the necessary research for these problems.
2
Critically evaluates the programs implemented in pre-school education institutions.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Implements educational programs and activities that support the development of preschool children.
2
Plans and implements an appropriate education program for children aged 0-6, taking into account the developmental characteristics of children in pre-school and special education.
3
Knows childhood diseases and provides first aid in situations requiring emergency intervention.
4
Have the ability to communicate effectively with children.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes joint and individual responsibilities in interdisciplinary studies on Child Development.
2
Uses knowledge, skills and competencies in the field of child development with a professional approach, in light of ethical principles and in accordance with legal frameworks.
3
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge about child development.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develops an attitude and attitude that is open to learning regarding lifelong personal and professional development.
2
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of child development with a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the problems with experts and non-experts on the subjects related to his/her field.
2
Informs relevant individuals and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on issues related to child development; conveys his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and verbal form.
3
He/she is sensitive to the events on the agenda of society and the world in his/her field and follows the developments.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop creative thinking skills.
2
Ability to work in collaboration with other disciplines has the experience.
3
External appearance, demeanor, attitude and behavior exemplifies the community.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 6 18
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 4 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 71
Total Workload of the Course Unit 71
Workload (h) / 25.5 2,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0