TR EN

SPECIAL EDUCATION II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGP102 SPECIAL EDUCATION II 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Özel Eğitim II dersinin amacı; öğrencilerin zihinsel engelli, fiziksel engelli ve üstün zekalı çocukların özelliklerini, sorunlarını ve eğitimleri ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Özel eğitim II dersi; özel öğrenme güçlüğü, zihinsel, fiziksel ve üstün zekalı çocukların özellikleri, özel gereksinim türlerinin tanılanması ve uygulanan eğitim programları, yaygın gelişimsel bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Özel eğitimde yaygın olarak kullanılan öğretim yöntemlerini, stratejilerini ve tekniklerini uygular.
Engel türlerini tanımlar.
Özel gereksinimli bireylerin eğitiminde aile ve toplumun rolünü açıklar.
Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri açıklar.
Özel gerekksinimli bireylere yönelik eğitim sürecini planlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı Kaynaklar Öğrenme güçlüğünün tanımı sınıflandırılması, nedenleri Anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Öğrenme güçlüğünün tanımı sınıflandırılması, nedenleri Anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Öğrenme güçlüğünü önleme ve erken tanı Anlatım
4 Yazılı Kaynaklar Öğrenme güçlüğü olan çocukların eğitimleri Anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Öğrenme güçlüğü olan çocukların eğitimleri Anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Fiziksel engelin tanımı sınıflandırılması,nedenleri Anlatım
7 Yazılı Kaynaklar Fiziksel engelini önleme ve erken tanı,fiziksel engelin eğitimleri Film Gösterimi
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Fiziksel engelini önleme ve erken tanı,fiziksel engelin eğitimleri Anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Yaygın gelişimsel bozukluğu olan çoc tanılama, sınıflandırma, Yaygın gelişimsel bozukluğu önleme ve erken tanı Anlatım
11 Yazılı Kaynaklar Yaygın gel. Boz. olan coc. Eğitimleri, Zihinsel engeli tanılama, sınıflandırma, nedenleri Anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Zihinsel engeli önleme ve erken tanı, eğitimleri Anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Üstün zekalılığı tanılama, sınıflandırma, önleme Anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Üstün zekalılığı erken tanılama ve eğitimleri Film Gösterimi
15 Yazılı Kaynaklar Üstün zekalılığı erken tanılama ve eğitimleri Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Eripek, S. (Ed.). (2008). Özel Eğitim. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
Cavkaytar, A. (2018). Özel Eğitime Giriş, Kök yayıncılık, Ankara.
Walters, G., Fisher, L., Edd. (2012). What Works for Special Education and At-Risk Learners: A Framework for General Education Teachers and Administrators. Amerika Birleşik Devletleri: Trafford Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Child Development in related fields also have knowledge of regulations and procedures to be.
4
2
Preschool special education on the topics of education and comprehension skills required to win.
5
3
Explains the developmental periods, psychological, cognitive and social development processes of normally developing children and children with special needs.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
About child development and education requirements of their profession may realize.
4
2
Child development and learning methods and techniques on the training can be explained.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies potential problems related to child development and plans the necessary research for these problems.
5
2
Critically evaluates the programs implemented in pre-school education institutions.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Implements educational programs and activities that support the development of preschool children.
4
2
Plans and implements an appropriate education program for children aged 0-6, taking into account the developmental characteristics of children in pre-school and special education.
5
3
Knows childhood diseases and provides first aid in situations requiring emergency intervention.
1
4
Have the ability to communicate effectively with children.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes joint and individual responsibilities in interdisciplinary studies on Child Development.
3
2
Uses knowledge, skills and competencies in the field of child development with a professional approach, in light of ethical principles and in accordance with legal frameworks.
2
3
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge about child development.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develops an attitude and attitude that is open to learning regarding lifelong personal and professional development.
3
2
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of child development with a critical approach.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the problems with experts and non-experts on the subjects related to his/her field.
4
2
Informs relevant individuals and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on issues related to child development; conveys his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and verbal form.
4
3
He/she is sensitive to the events on the agenda of society and the world in his/her field and follows the developments.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop creative thinking skills.
4
2
Ability to work in collaboration with other disciplines has the experience.
3
3
External appearance, demeanor, attitude and behavior exemplifies the community.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 9 18
Proje Hazırlama 1 10 10
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0