Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGP102 | SPECIAL EDUCATION II | 2 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MERVE MERCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Özel Eğitim II dersinin amacı; öğrencilerin zihinsel engelli, fiziksel engelli ve üstün zekalı çocukların özelliklerini, sorunlarını ve eğitimleri ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Özel eğitim II dersi; özel öğrenme güçlüğü, zihinsel, fiziksel ve üstün zekalı çocukların özellikleri, özel gereksinim türlerinin tanılanması ve uygulanan eğitim programları, yaygın gelişimsel bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Özel eğitimde yaygın olarak kullanılan öğretim yöntemlerini, stratejilerini ve tekniklerini uygular. |
Engel türlerini tanımlar. |
Özel gereksinimli bireylerin eğitiminde aile ve toplumun rolünü açıklar. |
Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri açıklar. |
Özel gerekksinimli bireylere yönelik eğitim sürecini planlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı Kaynaklar | Öğrenme güçlüğünün tanımı sınıflandırılması, nedenleri | Anlatım |
2 | Yazılı Kaynaklar | Öğrenme güçlüğünün tanımı sınıflandırılması, nedenleri | Anlatım |
3 | Yazılı Kaynaklar | Öğrenme güçlüğünü önleme ve erken tanı | Anlatım |
4 | Yazılı Kaynaklar | Öğrenme güçlüğü olan çocukların eğitimleri | Anlatım |
5 | Yazılı Kaynaklar | Öğrenme güçlüğü olan çocukların eğitimleri | Anlatım |
6 | Yazılı Kaynaklar | Fiziksel engelin tanımı sınıflandırılması,nedenleri | Anlatım |
7 | Yazılı Kaynaklar | Fiziksel engelini önleme ve erken tanı,fiziksel engelin eğitimleri | Film Gösterimi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı Kaynaklar | Fiziksel engelini önleme ve erken tanı,fiziksel engelin eğitimleri | Anlatım |
10 | Yazılı Kaynaklar | Yaygın gelişimsel bozukluğu olan çoc tanılama, sınıflandırma, Yaygın gelişimsel bozukluğu önleme ve erken tanı | Anlatım |
11 | Yazılı Kaynaklar | Yaygın gel. Boz. olan coc. Eğitimleri, Zihinsel engeli tanılama, sınıflandırma, nedenleri | Anlatım |
12 | Yazılı Kaynaklar | Zihinsel engeli önleme ve erken tanı, eğitimleri | Anlatım |
13 | Yazılı Kaynaklar | Üstün zekalılığı tanılama, sınıflandırma, önleme | Anlatım |
14 | Yazılı Kaynaklar | Üstün zekalılığı erken tanılama ve eğitimleri | Film Gösterimi |
15 | Yazılı Kaynaklar | Üstün zekalılığı erken tanılama ve eğitimleri | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. |
Eripek, S. (Ed.). (2008). Özel Eğitim. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. |
Cavkaytar, A. (2018). Özel Eğitime Giriş, Kök yayıncılık, Ankara. |
Walters, G., Fisher, L., Edd. (2012). What Works for Special Education and At-Risk Learners: A Framework for General Education Teachers and Administrators. Amerika Birleşik Devletleri: Trafford Publishing. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Child Development in related fields also have knowledge of regulations and procedures to be.
|
4 | |||||
2 |
Preschool special education on the topics of education and comprehension skills required to win.
|
5 | |||||
3 |
Explains the developmental periods, psychological, cognitive and social development processes of normally developing children and children with special needs.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
About child development and education requirements of their profession may realize.
|
4 | |||||
2 |
Child development and learning methods and techniques on the training can be explained.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies potential problems related to child development and plans the necessary research for these problems.
|
5 | |||||
2 |
Critically evaluates the programs implemented in pre-school education institutions.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Implements educational programs and activities that support the development of preschool children.
|
4 | |||||
2 |
Plans and implements an appropriate education program for children aged 0-6, taking into account the developmental characteristics of children in pre-school and special education.
|
5 | |||||
3 |
Knows childhood diseases and provides first aid in situations requiring emergency intervention.
|
1 | |||||
4 |
Have the ability to communicate effectively with children.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes joint and individual responsibilities in interdisciplinary studies on Child Development.
|
3 | |||||
2 |
Uses knowledge, skills and competencies in the field of child development with a professional approach, in light of ethical principles and in accordance with legal frameworks.
|
2 | |||||
3 |
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge about child development.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develops an attitude and attitude that is open to learning regarding lifelong personal and professional development.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of child development with a critical approach.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the problems with experts and non-experts on the subjects related to his/her field.
|
4 | |||||
2 |
Informs relevant individuals and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on issues related to child development; conveys his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and verbal form.
|
4 | |||||
3 |
He/she is sensitive to the events on the agenda of society and the world in his/her field and follows the developments.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop creative thinking skills.
|
4 | |||||
2 |
Ability to work in collaboration with other disciplines has the experience.
|
3 | |||||
3 |
External appearance, demeanor, attitude and behavior exemplifies the community.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Proje Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |