TR EN

ÖZEL EĞİTİM II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGP102 ÖZEL EĞİTİM II 2 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Özel Eğitim II dersinin amacı; öğrencilerin zihinsel engelli, fiziksel engelli ve üstün zekalı çocukların özelliklerini, sorunlarını ve eğitimleri ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
İçerik: Özel eğitim II dersi; özel öğrenme güçlüğü, zihinsel, fiziksel ve üstün zekalı çocukların özellikleri, özel gereksinim türlerinin tanılanması ve uygulanan eğitim programları, yaygın gelişimsel bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Özel eğitimde yaygın olarak kullanılan öğretim yöntemlerini, stratejilerini ve tekniklerini uygular.
Engel türlerini tanımlar.
Özel gereksinimli bireylerin eğitiminde aile ve toplumun rolünü açıklar.
Özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeleri açıklar.
Özel gerekksinimli bireylere yönelik eğitim sürecini planlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Kaynaklar Özel Eğitim I Dersinin Tekrarı Anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Özel Eğitimde Tanı ve Değerlendirme Anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Özel Eğitimde Aile Eğitimi Anlatım
4 Yazılı Kaynaklar Kaynaştırmanın İlkeleri ve Kaynaştırmada Başarıyı Etkileyen Etmenler Anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Mental Retardasyonu Olan Çocuklar ve Otizmli Çocukların Kaynaştırma Süreci Anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Görme ve İşitme Yetersizliği Olan Çocukların Kaynaştırma Süreci Anlatım
7 Yazılı Kaynaklar Genel Tekrar Anlatım-Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Öğrenme Güçlüğü, Dil ve Konuşma Bozukluğu, Duygusal Davranışsal Bozukluğun Olan Çocukların Kaynaştırma Süreci Anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Kaynaştırmada Öğretimin Düzenlenmesi Anlatım
11 Yazılı Kaynaklar Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı Anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Özel Gereksinimli Çocuklarda Akran Zorbalığı Anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Özel Eğitimde Disiplinlerarası Çalışma Anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Genel Tekrar Anlatım-Soru Cevap
15 Yazılı Kaynaklar FİNAL Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Eripek, S. (Ed.). (2008). Özel Eğitim. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
Cavkaytar, A. (2018). Özel Eğitime Giriş, Kök yayıncılık, Ankara.
Walters, G., Fisher, L., Edd. (2012). What Works for Special Education and At-Risk Learners: A Framework for General Education Teachers and Administrators. Amerika Birleşik Devletleri: Trafford Publishing.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olur.
4
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitim konularına ilişkin kavramları açıklar.
5
3
Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların gelişimsel dönemleri, psikolojik, bilişsel ve sosyal gelişim süreçlerini açıklar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varır.
4
2
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirler ve bunlar için gerekli araştırmaları planlar.
5
2
Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan programları eleştirel olarak değerlendirir.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ailelerle ve toplumla etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar.
4
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş çocukların gelişim özelliklerini dikkate alarak çocuğa uygun eğitim programını planlar ve uygular.
5
3
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilir, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardım yapar.
1
4
Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisine sahip olur.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ile ilgili disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar alır.
3
2
Çocuk gelişimi alanındaki bilgi, beceri ve yetkinliklerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında yasal çerçevelere uygun olarak kullanır.
2
3
Çocuk gelişimi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık bir tutum ve tavır geliştirir.
3
2
Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
4
2
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
4
3
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
4
2
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
3
3
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 9 18
Proje Hazırlama 1 10 10
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0