TR EN

DEVELOPMENT AND LEARNING II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGP104 DEVELOPMENT AND LEARNING II 2 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gelişim ve öğrenme II dersinin amacı; Gelişim ve Öğrenme I dersini pekiştirmek, ahlak, dil, cinsel gelişim alanlarını ve bu gelişim alanlarının özelliklerini tanımalarını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Gelişim ve Öğrenme I dersinde öğrenilen içeriği pekiştirme, ahlak, dil ve cinsel gelişim alanları ile ilgili temel kavramlar, kuramcılar ve gelişim alanlarının özelliklerini tanıması konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu dersin sonunda öğrenci aktarılan bilgiler doğrultusunda gelişimin ilkelerini sıralayabilir.
Gelişim alanlarını sınıflandırır.
Yaş gruplarına uygun gelişim özelliklerini sayabilir.
Gelişim alanlarının önemini yorumlar.
Gelişim kuramlarını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı-görsel kaynaklar Giriş, Güz Dönemi Hatırlatmaları Anlatım, Tartışma
2 Yazılı-görsel kaynaklar Ahlak Gelişimi Giriş Anlatım
3 Yazılı-görsel kaynaklar Ahlak Gelişimi Freud, Piaget, Kohlberg Anlatım, Örnek Olay
4 Yazılı-görsel kaynaklar Ahlaki Gelişimi Etkileyen Faktörler Anlatım, Örnek Olay
5 Yazılı-görsel kaynaklar Dil Gelişimi Tanımlar ve Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma
6 Yazılı-görsel kaynaklar Dil Gelişimi-Sözsüz İletişim Beden Dili Hareketleri Anlatım
7 Yazılı-görsel kaynaklar Genel Tekrar Anlatım, Örnekleme
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı-görsel kaynaklar Yaş Gruplarına Göre Cinsel Gelişim Anlatım
10 Yazılı-görsel kaynaklar Çocukluk Döneminde Cinsel Sorular ve Cinsel Oyunlar Anlatım, Örnek Olay
11 Yazılı-görsel kaynaklar Okul Dönemi ve Ergenlik Döneminde Cinsel Gelişim Anlatım, Örnek Olay
12 Yazılı-görsel kaynaklar Cinsel Kimlik, Cinsel Eğitim Anlatım
13 Yazılı-görsel kaynaklar Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Gelişimi Anlatım, Vaka Analizi
14 Yazılı-görsel kaynaklar Genel Tekrar Soru-Cevap, Tartışma
15 Yazılı-görsel kaynaklar Genel Tekrar Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

San Bayhan, P., & Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Morpa Kültür Yayınları.
Deniz, M. E. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişim. Pegem Atıf İndeksi, 1-388.
Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar: Doğum öncesinden orta çocukluğa (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev.) Ankara: Nobel Akademi Yayınevi.
Santrock, J. W. (2012). Ergenlik. Nobel Akademik Yayıncılık.
Trawick-Swith, J. (2010). Erken çocukluk döneminde gelişim (Çok kültürlü bir bakış açısı)(F. Şahin, Trans.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Original Publish Date.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Child Development in related fields also have knowledge of regulations and procedures to be.
5
2
Preschool special education on the topics of education and comprehension skills required to win.
3
3
Explains the developmental periods, psychological, cognitive and social development processes of normally developing children and children with special needs.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
About child development and education requirements of their profession may realize.
4
2
Child development and learning methods and techniques on the training can be explained.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies potential problems related to child development and plans the necessary research for these problems.
4
2
Critically evaluates the programs implemented in pre-school education institutions.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Implements educational programs and activities that support the development of preschool children.
4
2
Plans and implements an appropriate education program for children aged 0-6, taking into account the developmental characteristics of children in pre-school and special education.
4
3
Knows childhood diseases and provides first aid in situations requiring emergency intervention.
1
4
Have the ability to communicate effectively with children.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes joint and individual responsibilities in interdisciplinary studies on Child Development.
3
2
Uses knowledge, skills and competencies in the field of child development with a professional approach, in light of ethical principles and in accordance with legal frameworks.
4
3
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge about child development.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develops an attitude and attitude that is open to learning regarding lifelong personal and professional development.
4
2
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of child development with a critical approach.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the problems with experts and non-experts on the subjects related to his/her field.
3
2
Informs relevant individuals and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on issues related to child development; conveys his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and verbal form.
3
3
He/she is sensitive to the events on the agenda of society and the world in his/her field and follows the developments.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop creative thinking skills.
4
2
Ability to work in collaboration with other disciplines has the experience.
3
3
External appearance, demeanor, attitude and behavior exemplifies the community.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 15 3 45
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 15 1 15
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 82
Total Workload of the Course Unit 82
Workload (h) / 25.5 3,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0