TR EN

FAMILY EDUCATION II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGP204 FAMILY EDUCATION II 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Aile Eğitimi dersinin amacı; öğrencilerin anne baba eğitiminin önemi ve anne baba eğitiminin amaçlarını kavramaları, ülkemizde ve dünyada uygulanan aile eğitim modellerini tanımalarını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; aile eğitiminin önemi, aile türleri, aile kuramları, aile içi iletişim, aile eğitim programları, ülkemizde ve dünyada uygulanan aile eğitim modelleri, aile katılım çalışmaları konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu dersin sonunda öğrenci aktarılan bilgiler doğrultusunda aile eğitimi ile ilgili kavramları tanımlar.
Aile eğitiminin önemini ve gerekliliğini açıklar.
Aile eğitiminin yaygınlık oranlarını belirtir.
Dünyada ve Türkiye'de uygulanan aile eğitim modellerini açıklar.
Aile eğitiminde dikkat edilecek noktaları açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Dersin Tanıtımı, Aile İle İlgili Temel Kavramlar, Ailenin Tarihsel Gelişimi ve Tanımı Anlatım
2 Web Tabanlı Araştırma Aile Türleri ve İşlevleri Anlatım
3 Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama Aile Kuramları Anlatım, Tartışma
4 Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama Aile Eğitimi İle İlgili Temel Kavramlar, Aile Eğitimi, Aile Eğitiminin Amacı ve Önemi Anlatım, Tartışma
5 Bireysel Araştırma Aile Eğitimi ve Aile İçi İletişim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama Aile Eğitim Modelleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama Türkiye'de ve Dünyada Uygulanan Aile Eğitim Programları ve Örnekleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama Aile Katılımı, Önemi ve Amacı Tartışma, Örnek Olay
10 Bireysel Araştırma Aile Katılımın; Anne-Baba, Çocuk, Öğretmen ve Program Açısından Yararları Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Aile Katılımını Engelleyen Etmenler Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Aile Katılımı Örneklerinin Planlanması Anlatım, Tartışma
13 Bireysel araştırma O.Ö.E. aile katılım çalışmaları: Haberleşme panosu, afişler, broşürler, kitapçıklar, dergi-gazeteler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Bireysel Araştırma O.Ö.E. aile katılım çalışmaları: haber mektupları, yazışmalar, gelişim raporları, portfolyolar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Bireysel Araştırma Aile Katılım Çalışmaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Temel, F. (2020).Aile Eğitimi Ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. Anı Yayıncılık: Ankara.
Bolat, E. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Aile Eğitimi ve Katılımı. Eğiten: Ankara.
Garvis, S., Phillipson, S., Harju-Luukkainen, H., & Sadownik, A. R. (Eds.). (2021). Parental engagement and early childhood education around the world. Routledge.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Child Development in related fields also have knowledge of regulations and procedures to be.
5
2
Preschool special education on the topics of education and comprehension skills required to win.
5
3
Explains the developmental periods, psychological, cognitive and social development processes of normally developing children and children with special needs.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
About child development and education requirements of their profession may realize.
4
2
Child development and learning methods and techniques on the training can be explained.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies potential problems related to child development and plans the necessary research for these problems.
4
2
Critically evaluates the programs implemented in pre-school education institutions.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Implements educational programs and activities that support the development of preschool children.
5
2
Plans and implements an appropriate education program for children aged 0-6, taking into account the developmental characteristics of children in pre-school and special education.
5
3
Knows childhood diseases and provides first aid in situations requiring emergency intervention.
2
4
Have the ability to communicate effectively with children.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes joint and individual responsibilities in interdisciplinary studies on Child Development.
0
2
Uses knowledge, skills and competencies in the field of child development with a professional approach, in light of ethical principles and in accordance with legal frameworks.
5
3
He/she carries out a given task independently, using his/her basic knowledge about child development.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develops an attitude and attitude that is open to learning regarding lifelong personal and professional development.
4
2
Evaluates the basic knowledge and skills acquired in the field of child development with a critical approach.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she shares his/her thoughts and solution suggestions regarding the problems with experts and non-experts on the subjects related to his/her field.
5
2
Informs relevant individuals and institutions by using the basic knowledge and skills he/she has on issues related to child development; conveys his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and verbal form.
5
3
He/she is sensitive to the events on the agenda of society and the world in his/her field and follows the developments.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop creative thinking skills.
5
2
Ability to work in collaboration with other disciplines has the experience.
4
3
External appearance, demeanor, attitude and behavior exemplifies the community.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 9 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 3 5 15
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0