TR EN

OPTİCİANRY I. PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
OPP102 OPTİCİANRY I. 2 4 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Optisyenlik ile alakalı cam , çerçeve kullanımının öğretilmesi ve bunların meslekte nasıl kullanılacağı hakkında bilgilendirilmesi bu dersin temel amacıdır.
Contents of the Course Unit: Ders içeriği; gözlük çerçeveleri , gözlük cam ve çeşitleri , gözlük cam yapısı ve ham maddesi , gözlük kullanımı , gözlük estetiği, Bifokal, Trifokal ve Varilux lensler olarak sıralanabilir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gözlük çerçeve çeşitlerini tanımlar.
Gözlük cam yapısını açıklar.
Cam çeşitlerini tespit eder.
Labaratuvar derslerinde gözlük camı kesme pratiğini yapar.
Gözlük camı ham maddelerinin yapısını ifade eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 KAYNAK TARAMA Cam yapısı, tarihçesi, kullanım alanları ve özellikleri Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
2 KAYNAK TARAMA Organik ve mineral gözlük camları özellikleri, avantaj ve dezavantajları, karşılaştırılması Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
3 KAYNAK TARAMA Porlorize ve fotokromik camların özellikleri ve kullanım alanları .Asferik cam ve özellikleri Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
4 KAYNAK TARAMA Değişik yöntemlerle hazırlanmış optik reçetelerin tanınması, işaret ve kısaltmaları Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
5 KAYNAK TARAMA Gözlük çerçeveleri ve tarihçesi Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
6 KAYNAK TARAMA Gözlük kısımları, yapıları çeşitleri ve kullanım amaçları Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
7 KAYNAK TARAMA Reçeteye uygun çerçeve seçimi Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 KAYNAK TARAMA Yüz yapısına, yaşa ve özel durumlara uygun çerçeve seçimi Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
10 KAYNAK TARAMA Merceklerin yapısı, çeşitleri ve özellikleri Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
11 KAYNAK TARAMA İnce ve kalın kenarlı mercekler Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
12 KAYNAK TARAMA Pantoskopik Açı - Retroskopik Açı Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
13 KAYNAK TARAMA Bİfokal Lensler Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
14 KAYNAK TARAMA Trifokal Lensler Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
15 KAYNAK TARAMA Varilux Lensler Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gross, H. (2005). Handbook of Optical Systems.
Fischer, R. E., Tadic-Galeb, B., Yoder, P. R., Galeb, R., Kress, B. C., McClain, S. C., ... & Bob Grant Alastair J. (2000). Optical system design (Vol. 599). New York: McGraw Hill.
Kayın, N., "Optalmik Optisyenin Meslek Kitabı"., Kitap No:4., ISBN 975-97172-9-8
Bulut, M., & Servisi, A. B. (2004). Türkiye'de gözlük sektörü. İstanbul Ticaret Odası.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Optician profession is equipped with the theoretical and practical knowledge. Optician terminology, health legislation, health Iaw has the knowledge and equipment. Optician profession within the framework of ethical rules, shall exercise the duties and fulfilling their responsibilities. Program graduates in the private sector can directorate responsible in opticianry institution or the institution have the right to become an Optician.
5
2
Basic epidemiological concepts and professional practice in learning to use these concepts appropriately. Optician about the professional is knowledgeable about the powers and responsibilities.
5
3
Eyeglasses, contact lenses and low vision devices (telescopic products, etc.). Has information about the basic vision devices.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic vision devices prescribed by the selection and preparation of sales to provide adaptation to the user.
5
2
Prescription glasses and contact lens diopters to measure and make the necessary settings for the installation.
5
3
Glasses for the preparation of the necessary equipment, tools and machines to use.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The interdisciplinary team work, social responsibility, having to be enterprising individuals.
5
2
Opticians opticianry the computer programs used in the program are used in an effective manner.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Turkish language knowledge and ability to use professional development to follow the contemporary level of professional knowledge of foreign languages ​​is to educate individuals.
5
2
Improving the social and cultural sense, to be aware of individual awareness.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Of the obligations to be fulfilled successfully and correctly.
5
2
Knowing the risks to the health sector and industry make the right decisions.
5
3
Health sector and the sector's risk requires knowing the true teamwork in the unit, compatible and effective to çalışır.al.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regular training programs for professional and personal development will follow.
5
2
Optician keeps track of current events related to the industry.
5
3
Regarding Optician keeps pace with national and international developments.
5
4
The official institutions of health care institutions is subject knows.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Patients and relatives will communicate correctly with.
5
2
Issues of workplace privacy and patient confidentiality is authoritative.
5
3
Information about the effective use of communication technologies.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Is knowledgeable about the health care industry.
5
2
Terminology specific to the health sector is dominant.
4
3
Health ethics in the context of universal ethical values ​​by internalizing the work and knows that they need to act.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 6 84
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 6 84
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 1 14
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 4 4
TOPLAM 48 0 201
Total Workload of the Course Unit 201
Workload (h) / 25.5 7,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0