Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
OPP102 | OPTİSYENLİK I | 2 | 4 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Optisyenlik ile alakalı cam , çerçeve kullanımının öğretilmesi ve bunların meslekte nasıl kullanılacağı hakkında bilgilendirilmesi bu dersin temel amacıdır. |
İçerik: | Ders içeriği; gözlük çerçeveleri , gözlük cam ve çeşitleri , gözlük cam yapısı ve ham maddesi , gözlük kullanımı , gözlük estetiği, Bifokal, Trifokal ve Varilux lensler olarak sıralanabilir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gözlük çerçeve çeşitlerini tanımlar. |
Gözlük cam yapısını açıklar. |
Cam çeşitlerini tespit eder. |
Labaratuvar derslerinde gözlük camı kesme pratiğini yapar. |
Gözlük camı ham maddelerinin yapısını ifade eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | KAYNAK TARAMA | Cam yapısı, tarihçesi, kullanım alanları ve özellikleri | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
2 | KAYNAK TARAMA | Organik ve mineral gözlük camları özellikleri, avantaj ve dezavantajları, karşılaştırılması | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
3 | KAYNAK TARAMA | Porlorize ve fotokromik camların özellikleri ve kullanım alanları .Asferik cam ve özellikleri | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
4 | KAYNAK TARAMA | Değişik yöntemlerle hazırlanmış optik reçetelerin tanınması, işaret ve kısaltmaları | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
5 | KAYNAK TARAMA | Gözlük çerçeveleri ve tarihçesi | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
6 | KAYNAK TARAMA | Gözlük kısımları, yapıları çeşitleri ve kullanım amaçları | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
7 | KAYNAK TARAMA | Reçeteye uygun çerçeve seçimi | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KAYNAK TARAMA | Yüz yapısına, yaşa ve özel durumlara uygun çerçeve seçimi | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
10 | KAYNAK TARAMA | Merceklerin yapısı, çeşitleri ve özellikleri | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
11 | KAYNAK TARAMA | İnce ve kalın kenarlı mercekler | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
12 | KAYNAK TARAMA | Pantoskopik Açı - Retroskopik Açı | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
13 | KAYNAK TARAMA | Bİfokal Lensler | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
14 | KAYNAK TARAMA | Trifokal Lensler | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
15 | KAYNAK TARAMA | Varilux Lensler | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Gross, H. (2005). Handbook of Optical Systems. |
Fischer, R. E., Tadic-Galeb, B., Yoder, P. R., Galeb, R., Kress, B. C., McClain, S. C., ... & Bob Grant Alastair J. (2000). Optical system design (Vol. 599). New York: McGraw Hill. |
Kayın, N., "Optalmik Optisyenin Meslek Kitabı"., Kitap No:4., ISBN 975-97172-9-8 |
Bulut, M., & Servisi, A. B. (2004). Türkiye'de gözlük sektörü. İstanbul Ticaret Odası. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Optisyenlik mesleği ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi donanımına sahiptir. Optisyenlik terminolojisi, sağlık mevzuatı, sağlık hukuğu konularında bilgi ve donanımına sahiptir. Optisyenlik mesleğini etik kurallar çerçevesinde, görev ve sorumluluklarını yerine getirerek icra eder. Program mezunları, özel sektörde optisyenlik müesseselerinde mesul müdürlük yapabilirler ya da bir Optisyenlik müessesesi açma hakkına sahip olurlar.
|
5 | |||||
2 |
Temel epidemiyolojik kavramları öğrenme ve mesleki uygulamalarda bu kavramları uygun biçimde kullanabilme. Optisyenlik konusunda, mesleki yetki ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
|
5 | |||||
3 |
Gözlük, kontak lens ve az görme cihazları (teleskopik ürünler vb.) gibi temel görme cihazlar hakkında bilgilere sahiptir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimi, satışı ve hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlayabilme.
|
5 | |||||
2 |
Numaralı gözlük camlarını ve kontak lenslerin diyoptrisini ölçebilme ve bunların montajı için gerekli ayarları yapabilme.
|
5 | |||||
3 |
Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, gereçleri ve makineleri kullanabilme.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası takım çalışması yapabilme, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme.
|
5 | |||||
2 |
Optisyenler, optisyenlik programında kullanılan bilgisayar programlarını etkin bir biçimde kullanırlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkçe dil bilgisi ve kullanım becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler yetiştirmektir.
|
5 | |||||
2 |
Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üstlenilen sorumlulukların başarılı ve doğru bir biçimde yerine getirilmesi.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık sektörünü ve sektörün risklerini bilerek doğru kararlar alma.
|
5 | |||||
3 |
Takım çalışması gerektiren birimlerde, uyumlu ve etkin çalışır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve kişisel gelişimi için eğitim programlarını düzenli takip eder.
|
5 | |||||
2 |
Optisyenlik sektörü ile ilgili güncel olayları takip eder.
|
5 | |||||
3 |
Optisyenlik ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası gelişmelere ayak uydurur.
|
5 | |||||
4 |
Sağlık kurumlarının tabi olduğu resmi kurumları bilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastalar ve hasta yakınları ile doğru şekilde iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
İş yeri gizliliği ve hasta gizliliği konularında yetkindir.
|
5 | |||||
3 |
Bilgi teknolojilerini iletişim konusunda etkin bir biçimde kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık sektörü konusunda bilgi sahibidir.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık sektörüne özgü terminolojiye hakimdir.
|
4 | |||||
3 |
Sağlık etiğini özümseyerek evrensel etik değerler çerçevesinde çalışması ve davranması gerektiğini bilir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
TOPLAM | 48 | 0 | 201 |
Genel Toplam | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |