TR EN

OPTİSYENLİK I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
OPP102 OPTİSYENLİK I 2 4 3 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Optisyenlik ile alakalı cam , çerçeve kullanımının öğretilmesi ve bunların meslekte nasıl kullanılacağı hakkında bilgilendirilmesi bu dersin temel amacıdır.
İçerik: Ders içeriği; gözlük çerçeveleri , gözlük cam ve çeşitleri , gözlük cam yapısı ve ham maddesi , gözlük kullanımı , gözlük estetiği, Bifokal, Trifokal ve Varilux lensler olarak sıralanabilir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gözlük çerçeve çeşitlerini tanımlar.
Gözlük cam yapısını açıklar.
Cam çeşitlerini tespit eder.
Labaratuvar derslerinde gözlük camı kesme pratiğini yapar.
Gözlük camı ham maddelerinin yapısını ifade eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 KAYNAK TARAMA Cam yapısı, tarihçesi, kullanım alanları ve özellikleri Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
2 KAYNAK TARAMA Organik ve mineral gözlük camları özellikleri, avantaj ve dezavantajları, karşılaştırılması Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
3 KAYNAK TARAMA Porlorize ve fotokromik camların özellikleri ve kullanım alanları .Asferik cam ve özellikleri Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
4 KAYNAK TARAMA Değişik yöntemlerle hazırlanmış optik reçetelerin tanınması, işaret ve kısaltmaları Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
5 KAYNAK TARAMA Gözlük çerçeveleri ve tarihçesi Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
6 KAYNAK TARAMA Gözlük kısımları, yapıları çeşitleri ve kullanım amaçları Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
7 KAYNAK TARAMA Reçeteye uygun çerçeve seçimi Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 KAYNAK TARAMA Yüz yapısına, yaşa ve özel durumlara uygun çerçeve seçimi Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
10 KAYNAK TARAMA Merceklerin yapısı, çeşitleri ve özellikleri Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
11 KAYNAK TARAMA İnce ve kalın kenarlı mercekler Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
12 KAYNAK TARAMA Pantoskopik Açı - Retroskopik Açı Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
13 KAYNAK TARAMA Bİfokal Lensler Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
14 KAYNAK TARAMA Trifokal Lensler Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
15 KAYNAK TARAMA Varilux Lensler Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Gross, H. (2005). Handbook of Optical Systems.
Fischer, R. E., Tadic-Galeb, B., Yoder, P. R., Galeb, R., Kress, B. C., McClain, S. C., ... & Bob Grant Alastair J. (2000). Optical system design (Vol. 599). New York: McGraw Hill.
Kayın, N., "Optalmik Optisyenin Meslek Kitabı"., Kitap No:4., ISBN 975-97172-9-8
Bulut, M., & Servisi, A. B. (2004). Türkiye'de gözlük sektörü. İstanbul Ticaret Odası.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Optisyenlik mesleği ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi donanımına sahiptir. Optisyenlik terminolojisi, sağlık mevzuatı, sağlık hukuğu konularında bilgi ve donanımına sahiptir. Optisyenlik mesleğini etik kurallar çerçevesinde, görev ve sorumluluklarını yerine getirerek icra eder. Program mezunları, özel sektörde optisyenlik müesseselerinde mesul müdürlük yapabilirler ya da bir Optisyenlik müessesesi açma hakkına sahip olurlar.
5
2
Temel epidemiyolojik kavramları öğrenme ve mesleki uygulamalarda bu kavramları uygun biçimde kullanabilme. Optisyenlik konusunda, mesleki yetki ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
5
3
Gözlük, kontak lens ve az görme cihazları (teleskopik ürünler vb.) gibi temel görme cihazlar hakkında bilgilere sahiptir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimi, satışı ve hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlayabilme.
5
2
Numaralı gözlük camlarını ve kontak lenslerin diyoptrisini ölçebilme ve bunların montajı için gerekli ayarları yapabilme.
5
3
Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, gereçleri ve makineleri kullanabilme.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Disiplinler arası takım çalışması yapabilme, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme.
5
2
Optisyenler, optisyenlik programında kullanılan bilgisayar programlarını etkin bir biçimde kullanırlar.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkçe dil bilgisi ve kullanım becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler yetiştirmektir.
5
2
Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Üstlenilen sorumlulukların başarılı ve doğru bir biçimde yerine getirilmesi.
5
2
Sağlık sektörünü ve sektörün risklerini bilerek doğru kararlar alma.
5
3
Takım çalışması gerektiren birimlerde, uyumlu ve etkin çalışır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve kişisel gelişimi için eğitim programlarını düzenli takip eder.
5
2
Optisyenlik sektörü ile ilgili güncel olayları takip eder.
5
3
Optisyenlik ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası gelişmelere ayak uydurur.
5
4
Sağlık kurumlarının tabi olduğu resmi kurumları bilir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hastalar ve hasta yakınları ile doğru şekilde iletişim kurar.
5
2
İş yeri gizliliği ve hasta gizliliği konularında yetkindir.
5
3
Bilgi teknolojilerini iletişim konusunda etkin bir biçimde kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sektörü konusunda bilgi sahibidir.
5
2
Sağlık sektörüne özgü terminolojiye hakimdir.
4
3
Sağlık etiğini özümseyerek evrensel etik değerler çerçevesinde çalışması ve davranması gerektiğini bilir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 6 84
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 6 84
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 1 14
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 4 4
TOPLAM 48 0 201
Genel Toplam 201
Toplam İş Yükü / 25.5 7,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0