TR EN

VİSUAL OPTİCS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
OPP104 Visual Optics I 2 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Görme organı olan gözü tanımak ve görme mekanizması hakkında bilgi vermek dersin amacıdır.
Contents of the Course Unit: Gözdeki kırıcı ortamları kavratmak, pupilla ve görevleri aynı zamanda anomalileri hakkında bilgi vermek, görme mekanizması hakkında bilgi vermek, görmenin duyu organı olan gözden beyine aktarımı beyinden göze aktarımı hakkında bilgi vermek, tek gözde ve iki gözde görme kalitelerini saptamak, uzak nokta, yakın nokta ve nodal nokta kavramlarının tanıtılması, gözdeki kırma kusurlarının anlatılması, anormal gözde uzak nokta, yakın nokta ve nodal nokta kavramlarının tanıtılması, insan gözünde görülebilen ve görülemiyen alanların tanıtılması ile ilgili teorik bilgilerin kavratılmasıdır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Göze ait yapıları ve görme işlevlerini tanımlar.
İnsan gözünde görülebilen ve görülemeyen alanların tanıtılması ile ilgili teorik bilgileri kavrar.
Gözdeki kırma kusurlarını tanımlar.
Görme ve renkli görme mekanizmasını açıklar.
Tek gözde ve iki gözde görme kalitelerini saptar.
Uzak nokta, yakın nokta ve nodal nokta kavramlarını tanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 KAYNAK TARAMA Optik ile İlgili Genel Bilgiler Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
2 KAYNAK TARAMA Gözün Anatomisi ve Fizyolojisi Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
3 KAYNAK TARAMA İnsan Gözünün Optik Sistemi Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
4 KAYNAK TARAMA Görme Yolları - Görme Alanları Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
5 KAYNAK TARAMA Işık Reaksiyonu - Renkli Görme Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
6 KAYNAK TARAMA Görme Keskinliği Ölçümü Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
7 KAYNAK TARAMA Görme Keskinliğini Etkileyen Faktörler Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
8 - ARA SINAV -
9 KAYNAK TARAMA Emetropi - Ametropi Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
10 KAYNAK TARAMA Miyopi Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
11 KAYNAK TARAMA Hipermetropi Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
12 KAYNAK TARAMA Astigmatizma Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
13 KAYNAK TARAMA Prespiyopi Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
14 KAYNAK TARAMA Siklopleji Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
15 KAYNAK TARAMA Refraksiyon kusurlarının Ölçülmesinde Objektif Yöntemler Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özer, A. (2005). Görme optiği ve refraksiyon. Tüm Optik ve Optometrik Meslekler Birliği Derneği.
Newton, I. (2022). Optik. Fihrist Kitap.
Werner, J. S., Schefrin, B. E., & Bradley, A. (2010). Optics and vision of the aging eye. Handbook of optics, 3, 13-1.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Optician profession is equipped with the theoretical and practical knowledge. Optician terminology, health legislation, health Iaw has the knowledge and equipment. Optician profession within the framework of ethical rules, shall exercise the duties and fulfilling their responsibilities. Program graduates in the private sector can directorate responsible in opticianry institution or the institution have the right to become an Optician.
4
2
Basic epidemiological concepts and professional practice in learning to use these concepts appropriately. Optician about the professional is knowledgeable about the powers and responsibilities.
5
3
Eyeglasses, contact lenses and low vision devices (telescopic products, etc.). Has information about the basic vision devices.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic vision devices prescribed by the selection and preparation of sales to provide adaptation to the user.
4
2
Prescription glasses and contact lens diopters to measure and make the necessary settings for the installation.
4
3
Glasses for the preparation of the necessary equipment, tools and machines to use.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The interdisciplinary team work, social responsibility, having to be enterprising individuals.
5
2
Opticians opticianry the computer programs used in the program are used in an effective manner.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Turkish language knowledge and ability to use professional development to follow the contemporary level of professional knowledge of foreign languages ​​is to educate individuals.
5
2
Improving the social and cultural sense, to be aware of individual awareness.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Of the obligations to be fulfilled successfully and correctly.
5
2
Knowing the risks to the health sector and industry make the right decisions.
5
3
Health sector and the sector's risk requires knowing the true teamwork in the unit, compatible and effective to çalışır.al.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regular training programs for professional and personal development will follow.
4
2
Optician keeps track of current events related to the industry.
5
3
Regarding Optician keeps pace with national and international developments.
4
4
The official institutions of health care institutions is subject knows.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Patients and relatives will communicate correctly with.
5
2
Issues of workplace privacy and patient confidentiality is authoritative.
4
3
Information about the effective use of communication technologies.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Is knowledgeable about the health care industry.
5
2
Terminology specific to the health sector is dominant.
5
3
Health ethics in the context of universal ethical values ​​by internalizing the work and knows that they need to act.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0