Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
LEE590 |
SCIENTIFIC RESEARCH TECHNIQUES AND PUBLICATION ETHICS |
1 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere kendi alanlarında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri öğretmek.
Öğrencilerin araştırma konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesini sağlamak.
Öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak ve etik değerleri gözeterek, araştırma yapma beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamak.
Öğrencilere bilimsel makale ve tez yazma kabiliyeti kazandırmak. |
Contents of the Course Unit: |
Bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesi yapılır.
Akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini sağlanır.
Bilim, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırmanın tasarım ve gerçekleştirilmesinden raporlaştırılmasına dair süreçlerin nasıl gerçekleştirildiği üzerinde durulur.
Bilimsel makale ve tez yazımı ve bu esnada uyulacak etik kurallar ele alınır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenci araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir.
Öğrenci bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır.
Öğrenci hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir.
Öğrenci akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular.
Öğrenci nicel ve nitel araştırma yöntemlerini karşılaştırır.
Öğrenci araştırmada etiğin önemini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma |
Temel Kavramlar: Bilim, Bilimsel Araştırma Felsefesi |
Okuma ve Yazma |
2 |
Okuma |
Araştırma Yöntemlerine Giriş, Akademik Yazına Bakış |
Okuma ve Yazma |
3 |
Okuma |
Tez Yazım Kuralları |
Okuma ve Yazma |
4 |
Okuma |
Bilimsel Araştırma Süreçleri: Araştırma Konusunun Belirlenmesi, Araştırma Probleminin Tanımlanması |
Okuma ve Yazma |
5 |
Okuma |
Araştırmanın Yöntem ve Modelinin Belirlenmesi |
Okuma ve Yazma |
6 |
Okuma |
Araştırma Evreninin ve Örnekleminin Belirlenmesi, Hipotezler ve Amaçlar |
Okuma ve Yazma |
7 |
Okuma |
Bilimsel Veri Toplama: Literatür Araştırması |
Okuma ve Yazma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma |
Veri Toplama Yöntem ve Araçları |
Okuma ve Yazma |
10 |
Okuma |
Nitel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar |
Okuma ve Yazma |
11 |
Okuma |
Nicel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar |
Okuma ve Yazma |
12 |
Okuma |
Verilerin Analizi |
Okuma ve Yazma |
13 |
Okuma |
Araştırmanın Raporlaştırılması: Metin İçi ve Sonu Kaynakça Gösterimi, Özet, Tablo ve Şekiller |
Okuma ve Yazma |
14 |
Okuma |
Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği |
Okuma ve Yazma |
15 |
Okuma |
Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği |
Okuma ve Yazma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Karasar, N. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Tan, W. (2017). |
Research Methods A Practical Guide for Students and Researchers. Second Edition, World Scientific. Walliman, N. (2021). |
Research Methods The Basics. 3rd Edition, Routledge. Almutairi, A. O. (2017). |
Scientific Research Methods. International Institute for Science, Technology & Education. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
S/he is in possession of knowledge on interview methods for psychological counseling and/or psychological support.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
S/he follows the current developments about his/her area of expertise and gains the ability to use the knowledge s/he obtained in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
S/he develops his knowledge at a level of expertise; defines, analyzes and interprets the basic concepts concerning the field based on the undergraduate program competencies.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
S/he follows the current developments about his/her area of expertise and gains the ability to use the knowledge s/he obtained in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
S/he can conduct literature review by effectively using information and data sources that were published in Turkish and other languages, can follow scientific works and use these for his/her studies.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
S/he can conduct literature review by effectively using information and data sources that were published in Turkish and other languages, can follow scientific works and use these for his/her studies.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
S/he gains the competence to publish scholarly works based on the standards necessitated by the field education and scientific research methods.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
S/he undertakes responsibility to decide on works to be implemented about issues concerning the field of expertise that was not predicted.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
S/he can transform works about his area of expertise into a project, can execute the project and complete it.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
/he undertakes various roles and implements various tasks as the leader or a group member in teamwork.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
S/he follows the current developments about his/her area of expertise and gains the ability to use the knowledge s/he obtained in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
S/he views lifelong learning as his/her principle.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
S/he exhibits participatory awareness and sensitivity for social, cultural and individual differences within the context of human rights, universal values and ethical principles.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
S/he is in the possession of an academic infrastructure that is at a level to allow him/her to continue his/her studies at a PhD program.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
12 |
4 |
48 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
7 |
7 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|