TR EN

CLINICAL PRACTICE I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODY505 CLINICAL PRACTICE I 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEBİ MUSTAFA GÜMÜŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mesleki eğitim ve uygulamalarda sorunları yetkin bir şekilde çözmek için sorumlu mesleki davranışların, klinik ortamında odyoloji ile ilgili tanı yöntemlerinin izlenmesi ve uygulanmasına ilişkin becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Odyolojide özel değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, işitmenin değerlendirmesi, vestibüler değerlendirme, odyolojik ve vestibüler rehabilitasyon gibi odyolojinin klinik alanları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Odyolojik tanı yöntemlerini uygular.
Klinikte uyulması gereken kuralları uygular.
İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısında bilimsel yöntemleri yetkisi dahilinde uygular.
İşitme tarama programındaki yeni doğan ve çocuklarda gerekli işitme testlerini uygular.
Uygulama yerinde klinik gözlem yapar.
Uygulama yerinde karşılaştığı olguların değerlendirmesini yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Giriş: Ders içeriği ve bilgilendirme Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama Sağlıkta Etik Uygulamalar Anlatım, Tartışma
3 Bireysel araştırma Klinisyen- Hasta ilişkisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
4 Bireysel araştırma Gizlilik - Kişilerin ve Hakların hassasiyetine saygı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
5 Bireysel araştırma Otonomi ve Bilgilendirilmiş Onam Formları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
6 Bireysel araştırma Topluma olan Sorumluluk Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
7 Bireysel araştırma Topluma olan Sorumluluk Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma Araştırma Etiği Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
10 Bireysel araştırma Bilgilendirilmiş Onam formları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
11 Bireysel araştırma Hassas ve yetkin olmayan katılımcılar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
12 Bireysel araştırma Gizlilik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
13 Bireysel araştırma Zararları ve faydaları dengeleme: randomize kontrollü çalışmalar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
14 Bireysel araştırma Araştırmalarda adalet Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
15 Bireysel araştırma Araştırmalarda adalet Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

TÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Çalışma Esasları.(2001). http://www.tubitak.gov.tr/birimler
Kırbaç, D., Çevik, F.E.(2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği. Nobel Tıp Kitabevi.
Cevizci, A.(2016) Uygulamalı Etik, 2. Baskı, SAY Yayın Evi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gains current evidence-based information at the postgraduate level in the field of audiology.
5
2
Gains current evidence-based information at the postgraduate level in the field of audiology.
5
3
Gains current evidence-based information at the postgraduate level in the field of audiology.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the interdisciplinary relations of audiology science.
5
2
Knows the interdisciplinary relations of audiology science.
5
3
Knows the interdisciplinary relations of audiology science.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces solutions by using scientific knowledge in the field of audiology.
5
2
Produces solutions by using scientific knowledge in the field of audiology.
5
3
Produces solutions by using scientific knowledge in the field of audiology.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the scientific knowledge in the field of audiology, applies the solutions to the problems.
5
2
Using the scientific knowledge in the field of audiology, applies the solutions to the problems.
5
3
Using the scientific knowledge in the field of audiology, applies the solutions to the problems.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plays an active role in the solution of the problems encountered in audiology.
5
2
Plays an active role in the solution of the problems encountered in audiology.
5
3
Plays an active role in the solution of the problems encountered in audiology.
5
4
Plans, conducts and concludes a scientific study on audiology.
5
5
Plans, conducts and concludes a scientific study on audiology.
5
6
Plans, conducts and concludes a scientific study on audiology.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can update their knowledge and skills in the field of audiology for life.
4
2
Can update their knowledge and skills in the field of audiology for life.
4
3
Can update their knowledge and skills in the field of audiology for life.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the technological equipment required by the science of audiology at an advanced level.
4
2
Uses the technological equipment required by the science of audiology at an advanced level.
4
3
Uses the technological equipment required by the science of audiology at an advanced level.
4
4
Presents a scientific study verbally or in writing.
4
5
Presents a scientific study verbally or in writing.
4
6
Presents a scientific study verbally or in writing.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contributes to the studies that will guide national and international health policies by observing the hearing and public hearing and adhering to ethical principles.
3
2
Contributes to the studies that will guide national and international health policies by observing the hearing and public hearing and adhering to ethical principles.
3
3
Contributes to the studies that will guide national and international health policies by observing the hearing and public hearing and adhering to ethical principles.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 6 84
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 4 56
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 10 10
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 29 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0