Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODY505 | CLINICAL PRACTICE I | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ARİF ÖNDER |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEBİ MUSTAFA GÜMÜŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Mesleki eğitim ve uygulamalarda sorunları yetkin bir şekilde çözmek için sorumlu mesleki davranışların, klinik ortamında odyoloji ile ilgili tanı yöntemlerinin izlenmesi ve uygulanmasına ilişkin becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Odyolojide özel değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, işitmenin değerlendirmesi, vestibüler değerlendirme, odyolojik ve vestibüler rehabilitasyon gibi odyolojinin klinik alanları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Odyolojik tanı yöntemlerini uygular. |
Klinikte uyulması gereken kuralları uygular. |
İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısında bilimsel yöntemleri yetkisi dahilinde uygular. |
İşitme tarama programındaki yeni doğan ve çocuklarda gerekli işitme testlerini uygular. |
Uygulama yerinde klinik gözlem yapar. |
Uygulama yerinde karşılaştığı olguların değerlendirmesini yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Giriş: Ders içeriği ve bilgilendirme | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama | Sağlıkta Etik Uygulamalar | Anlatım, Tartışma |
3 | Bireysel araştırma | Klinisyen- Hasta ilişkisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
4 | Bireysel araştırma | Gizlilik - Kişilerin ve Hakların hassasiyetine saygı | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
5 | Bireysel araştırma | Otonomi ve Bilgilendirilmiş Onam Formları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
6 | Bireysel araştırma | Topluma olan Sorumluluk | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
7 | Bireysel araştırma | Topluma olan Sorumluluk | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel araştırma | Araştırma Etiği | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
10 | Bireysel araştırma | Bilgilendirilmiş Onam formları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
11 | Bireysel araştırma | Hassas ve yetkin olmayan katılımcılar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
12 | Bireysel araştırma | Gizlilik | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
13 | Bireysel araştırma | Zararları ve faydaları dengeleme: randomize kontrollü çalışmalar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
14 | Bireysel araştırma | Araştırmalarda adalet | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
15 | Bireysel araştırma | Araştırmalarda adalet | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
TÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Çalışma Esasları.(2001). http://www.tubitak.gov.tr/birimler |
Kırbaç, D., Çevik, F.E.(2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği. Nobel Tıp Kitabevi. |
Cevizci, A.(2016) Uygulamalı Etik, 2. Baskı, SAY Yayın Evi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains current evidence-based information at the postgraduate level in the field of audiology.
|
5 | |||||
2 |
Gains current evidence-based information at the postgraduate level in the field of audiology.
|
5 | |||||
3 |
Gains current evidence-based information at the postgraduate level in the field of audiology.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the interdisciplinary relations of audiology science.
|
5 | |||||
2 |
Knows the interdisciplinary relations of audiology science.
|
5 | |||||
3 |
Knows the interdisciplinary relations of audiology science.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces solutions by using scientific knowledge in the field of audiology.
|
5 | |||||
2 |
Produces solutions by using scientific knowledge in the field of audiology.
|
5 | |||||
3 |
Produces solutions by using scientific knowledge in the field of audiology.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the scientific knowledge in the field of audiology, applies the solutions to the problems.
|
5 | |||||
2 |
Using the scientific knowledge in the field of audiology, applies the solutions to the problems.
|
5 | |||||
3 |
Using the scientific knowledge in the field of audiology, applies the solutions to the problems.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plays an active role in the solution of the problems encountered in audiology.
|
5 | |||||
2 |
Plays an active role in the solution of the problems encountered in audiology.
|
5 | |||||
3 |
Plays an active role in the solution of the problems encountered in audiology.
|
5 | |||||
4 |
Plans, conducts and concludes a scientific study on audiology.
|
5 | |||||
5 |
Plans, conducts and concludes a scientific study on audiology.
|
5 | |||||
6 |
Plans, conducts and concludes a scientific study on audiology.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can update their knowledge and skills in the field of audiology for life.
|
4 | |||||
2 |
Can update their knowledge and skills in the field of audiology for life.
|
4 | |||||
3 |
Can update their knowledge and skills in the field of audiology for life.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the technological equipment required by the science of audiology at an advanced level.
|
4 | |||||
2 |
Uses the technological equipment required by the science of audiology at an advanced level.
|
4 | |||||
3 |
Uses the technological equipment required by the science of audiology at an advanced level.
|
4 | |||||
4 |
Presents a scientific study verbally or in writing.
|
4 | |||||
5 |
Presents a scientific study verbally or in writing.
|
4 | |||||
6 |
Presents a scientific study verbally or in writing.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contributes to the studies that will guide national and international health policies by observing the hearing and public hearing and adhering to ethical principles.
|
3 | |||||
2 |
Contributes to the studies that will guide national and international health policies by observing the hearing and public hearing and adhering to ethical principles.
|
3 | |||||
3 |
Contributes to the studies that will guide national and international health policies by observing the hearing and public hearing and adhering to ethical principles.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 29 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |