Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ETY343 | PROBLEM-BASED ERGOTHERAPY | 5 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SUZAN AYDIN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Gerçek vaka incelemeleri ve/veya senaryo temelli etkinlikler ile rol performans problemlerine yönelik çözümler için gerekli bilgilerin ve ergoterapi alanındaki pratikte problem çözme becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | üçük gruplarda değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını planlamayı içerir. Aktif katılımın sağlanması, karar verme becerisinin geliştirilmesi, problem analizi yapılması ve iletişim becerilerinin güçlendirilmesi gibi konulara odaklanılır. Ayrıca, grup içindeki etkileşimi artırarak çocukların tedavi sürecine daha etkili katılım göstermeleri hedeflenir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gerçek vaka incelemeleri ve senaryolar üzerinden rol performansı problemlerini analiz eder. |
Sorunu yeni bilgileri araştırarak tartışır. |
Senaryo temelli etkinliklerde ergoterapi bilgisi ve becerilerini kullanır. |
Rol performans problemlerine uygun çözüm stratejileri geliştirir |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Ders Tanıtımı, Giriş ve Problem Tanımlama | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
2 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Klinik Problem Çözme Yöntemleri; Öğrenci rolleri ve Eğitimci rolleri | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Pediatrik Vakalarda Ergoterapide Problem Çözme 1 | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Pediatrik Vakalarda Ergoterapide Problem Çözme 2 | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Pediatrik Vakalarda Ergoterapide Problem Çözme 3 | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Nörolojik Vakalarda Ergoterapide Problem Çözme 1 | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Nörolojik Vakalarda Ergoterapide Problem Çözme 2 | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Geriatrik Hastalıklarda Problem Çözme | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Diyabette Ergoterapide Problem Çözme | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Kronik Ağrı Sendromlarında Problem Çözme | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Romatoid Artrit ve Osteoartritde Problem Çözme | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Psikolojik Vakalarda Problem Çözme 1 | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Psikolojik Vakalarda Problem Çözme 2 | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Özel Konularda Klinik Problem Çözme | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Johnson, C. (2015). Occupational therapy examination review guide. F.A. Davis Co. |
Wilson, E. B., & Edwards, H. (2002). Occupational therapy for children with special needs: Occupational therapy for children with problems in learning, coordination, language, and behaviour. Whurr Publishers. |
Schaaf, R. C., & Mailloux, Z. (2015). Clinician's guide for implementing Ayres sensory integration: Promoting participation for children with autism. AOTA Press. |
Uğurlu, Ü. (Ed.). (2023). Olgularla ergoterapi ve rehabilitasyon: Canlı kitap. Nobel Yayın. |
Yücel, H. (Ed.). (2020). Aktivite temelli ergoterapi. Hipokrat Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
3 | |||||
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
0 | |||||
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
3 | |||||
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
5 | |||||
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |