TR EN

INTERNAL DISEASES NURSING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HEY241 INTERNAL DISEASES NURSING 3 8 4 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BÜŞRA NUR DEMİR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sağlığın geliştirilmesi, korunması, ,hastalıkların erken tanı tedavi ve bakımı, hastanın ve ailenin eğitimi, rehabilitasyonuna ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Sağlık ve Hastalığın Değerlendirilmesi, Ağrı ve Ağrılı Hasta Bakımı, Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Dengesizliği, Şok ve Hemşirelik Bakımı, Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Endokrin Sistem-Metabolizma Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Nörolojik Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Gastrointestinal Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Onkolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı, Hematolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı, Eklem Bağ Dokusu-Romatizmal Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı, Deri Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İç hastalıkları ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar.
Hastayı biyolojik, psikolojik ve sosyal yönden bir bütün olarak değerlendirir.
İç hastalıkları kapsamında yer alan tüm sistemler ile ilgili hastalıkların risk faktörlerini açıklar.
Sistemlere yönelik hastalıkların önlenmesini, tanı ve tedavisini açıklar.
Hastalıkların belirti ve bulgularını açıklar.
Rehabilitasyon gereksinimi olan birey/aileyi inceler.
Hemşirelik bakımında hemşirelik sürecini uygular.
Birey-aile ve toplumun sağlık davranışlarını geliştirmek için rehberlik eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma İç Hastalıkları Hemşireliği Hastane ve Klinik Oryantasyonu Mesleki Uygulama
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Sağlık ve Hastalığın Değerlendirilmesi Mesleki Uygulama
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ağrı ve Ağrılı Hasta Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Sıvı-Elektrolit ve Asit- Baz Dengesizliği Şok ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Endokrin Sistem-Metabolizma Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Nörolojik Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gastrointestinal Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Onkolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Hematolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Eklem Bağ Dokusu-Romatizmal Hastalıklar ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Deri Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları Mesleki Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akdemir, N., Birol, L. (2003). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. İstanbul: Sanerc Yayın.
Durna, Z. (2012). Kronik Hastalıklarda Bakım. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
Aslan, E.F, Karadokovan, A. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Nobel Tıp Kitapevi
Kaptan, G., Dedeli, Ö. (2012). Teoriden Uygulamaya Temel İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul Tıp Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Believes in the philosophy of holistic health care.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
5
2
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 1 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 8 112
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 1 7
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0