Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEY244 | EMERGENCY NURSING | 4 | 3 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Acil durumları belirleyebilme, acil hastasına gerekli tedavi ve bakımları uygulamaya ilişkin bilgi ve becerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Acil Hemşireliğine Giriş,Triyaj, Hava Yolu Sağlanması ve CPR, Toksik Aciller, Metabolik ve Endokrin Aciller, Nörolojik Aciller, Şok ve Acil Yaklaşım, Yanık ve Donuklarda Acil Bakım, Kardiyopulmoner Aciller, İleri Yaşam Desteği ve Hemşirelik Bakımı, Pelvis ve Ekstiremite Travmaları, Toraks Travmaları, Kafa ve Omurga Travmaları, Çoklu Travmalar ve Karın Travmaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öncelikleri belirleme (triyaj) ile ilgili genel kuralları sıralar. |
Temel yaşam desteğine gereksinim duyulacak acil durumları açıklar. |
Komplikasyonların erken önlenmesi için izlenmesi gereken kriterleri seçer. |
Sistemlere ve travmalara yönelik acil durumların belirtileri, tanısı, tedavisi ve bakımını açıklar. |
Temel yaşam desteği ile ilgili uygulamaları, yaş gruplarına göre maket üzerinde gösterir. |
Hemşirelik süreci doğrultusunda acil hastasının sorunlarının çözümüne yönelik bakım planını uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Ders Tanıtımı ve Acil Hemşireliği | Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Acil Hemşireliği ve Triyaj | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması, Laboratuvar Çalışmaları |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toksik Aciller | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Havayolu Sağlanması ve CPR | Anlatım, Beyin Fırtınası, Laboratuvar Çalışmaları |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Metabolik ve Endokrin Aciller | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Nörolojik Aciller | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Şok ve Acil Yaklaşım | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması, Laboratuvar Çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yanık ve Donuklarda Acil Bakım | Anlatım, Vaka Çalışması, Laboratuvar Çalışmaları |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kardiyovasküler Aciller | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması, Laboratuvar Çalışmaları |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toraks Travmaları | Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kardiyopulmoner Aciller | Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Çoklu Travmalar | Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kafa ve Omurga Travmaları | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Abdominal ve Üriner Bölge Travmaları | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Şelimen, D., Kuğuoğlu, S., Aslan, F.E., Olgun, N. (2004). Acil Bakım. İstanbul: Yüce Yayıncılık. |
Şelimen, D., Özşahin, A., Gürkan, A., Taviloğlu, K. (2008). Hemşire ve Teknisyenlere Yönelik Travma ve Resüsitasyon Kursu Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı, Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. |
Bayraktar, H., Elmaskaya A, Konuşkan M. (2003). Uygulamalı İlkyardım Rehberi, Ankara: Palme Yayıncılık. |
Bikem, S., İnan, H. (2005). İlk Yardım, İstanbul: Birol Basın Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
5 | |||||
2 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 1 | 14 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 79 |
Total Workload of the Course Unit | 79 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |