Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GSY120 | BASIC CULINARY TECHNIQUES II | 2 | 6 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, dersin içeriğinde yer alan gıda ürünlerine ait özelliklerin öğrenilmesi ve öğrenilen pişirme yöntemlerinin ürünlere uygulanmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Ders içeriğinde; sebze, meyve ve baklagil bileşenleri, bitkisel ve hayvansal yağların özellikleri, sebze ve meyve bileşenlerinin mutfaktaki kullanımları, tahıl ürünleri ve bileşenleri, kanatlı kümes ve ay hayvanlarının yapısı, deniz mahsulleri ve yapısı, kabuklu deniz mahsulleri ve yapısı, temel pişirme tekniklerine yer verilecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gıda maddelerinin yapılarını açıklar. |
Temel pişirme tekniklerini öğrenerek ürün için en uygun pişirme yöntemini seçer. |
Ürün işlemek için en uygun ortamı organize eder. |
Öğrenci, gıda ürünleri ile ilgili reçete oluşturur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Sebze, meyve,baklagil ve bileşenleri | Uygulama |
2 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Bitkisel ve hayvansal yağların özellikleri | Uygulama |
3 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Sebze ve meyve bileşenlerinin mutfaktaki kullanım alanları | Uygulama |
4 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Tahıl ürünleri ve bileşenleri | Uygulama |
5 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Kanatlı kümes ve av hayvanlarının yapısı ve diğer özellikleri | Uygulama |
6 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Deniz mahsulleri yapısı ve diğer özellikleri | Uygulama |
7 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Kabuklu deniz mahsullerinin yapısı ve diğer özellikleri | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Ders tekrarı | Uygulama |
10 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri (Boiling , Poche, Braising, Blaching) | Uygulama |
11 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri(Frying ,Confit, Souted) | Uygulama |
12 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri (Roti, Cuit Au Four, Frit) | Uygulama |
13 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri (Gratine, Glaze, Rosto) | Uygulama |
14 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri (Sousvide - Dehidrasyon) | Uygulama |
15 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel hamurların yapısı özellikleri ve işlenmesi | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Türkan, C. (2009), Mutfak Teknolojisi, Cemal Türkan Yay. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts about gastronomy.
|
2 | |||||
2 |
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
1 | |||||
2 |
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
|
2 | |||||
2 |
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
1 | |||||
2 |
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
|
1 | |||||
3 |
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
|
1 | |||||
4 |
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Calculate costs in the food and beverage field.
|
1 | |||||
2 |
Carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
|
2 | |||||
3 |
Organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
|
0 | |||||
2 |
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
|
0 | |||||
2 |
Organize activities related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
|
0 | |||||
2 |
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
|
0 | |||||
3 |
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 5 | 3 | 15 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav Hazırlığı | 10 | 3 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |