TR EN

FOOD DESIGN AND SENSORY ANALYSIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GSY224 FOOD DESIGN AND SENSORY ANALYSIS 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin temel amacı öğrencilere, gıdaların formülasyonları ve duyusal analizin gastronomi bilimi içindeki yeri, önemi ve kullanılması hususlarında bilgi vermektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğinde; gıda formülasyonları ve duyusal analiz tanımları, gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı, gıdalarda kalite özellikleri ve gıda formülasyonları, duyusal analiz prensipleri ve analiz paneli tasarımı, duyusal analiz paneli tasarımını etkileyen faktörler, kullanılan skalalar ve lezzet profili oluşturma, gıda formülasyonları ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi, özel gıdalar ve formülasyonları konuları işlenecek olup uygulamalı örnekler yapılacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reçete tasarlamak için formülasyon ve duyusal farkları belirterek yorum yapar.
Gastronomi bilimine destek için uygun gıda formülasyonu ve duyusal analiz ilkelerini değerlendirir.
Reçetede sorunu çözmek için gıdaların kalite özelliklerini kullanarak formülasyonu yeniden düzenler.
Gıda tasarımlarını ve duyusal analiz sonuçlarını karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gıda tasarımı ve duyusal analiz nedir? Anlatım, Tartışma
2 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı Anlatım, Tartışma
3 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gıdalarda kalite özellikleri ve formülasyonları Anlatım, Tartışma
4 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz prensipleri Anlatım, Tartışma
5 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz paneli tasarımı ve etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma
6 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analizde kullanılan skalalar ve lezzet profili oluşturma Anlatım, Tartışma
7 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz, gıda formülasyonları ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz, formülasyon ve özel gıdalar Anlatım, Tartışma
10 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - I Anlatım, Tartışma
11 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - II Anlatım, Tartışma
12 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - III Anlatım, Tartışma
13 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - IV Anlatım, Tartışma
14 Literatür Taraması, Kitap Okuması Öğrenci semineri - I Anlatım, Tartışma
15 Literatür Taraması, Kitap Okuması Öğrenci semineri - II Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Altuğ Onoğur, T. ve Elmacı, Y. (2015). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme, (2. Baskı), İzmir: Sidaş Yayınları.
Durlu Özkaya, F., Çoşansu Akdemir, S. ve Ayhan, K. (2021), Her Yönüyle Gıda, İzmir: Sidaş Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts about gastronomy.
3
2
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
2
2
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
4
2
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
3
2
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
2
3
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
2
4
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Calculate costs in the food and beverage field.
3
2
Carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
2
3
Organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
4
2
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
3
2
Organize activities related to the field.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
1
2
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
1
3
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 6 4 24
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0