TR EN

GIDA TASARIMI VE DUYUSAL ANALİZ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GSY224 GIDA TASARIMI VE DUYUSAL ANALİZ 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin temel amacı öğrencilere, gıdaların formülasyonları ve duyusal analizin gastronomi bilimi içindeki yeri, önemi ve kullanılması hususlarında bilgi vermektir.
İçerik: Bu dersin içeriğinde; gıda formülasyonları ve duyusal analiz tanımları, gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı, gıdalarda kalite özellikleri ve gıda formülasyonları, duyusal analiz prensipleri ve analiz paneli tasarımı, duyusal analiz paneli tasarımını etkileyen faktörler, kullanılan skalalar ve lezzet profili oluşturma, gıda formülasyonları ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi, özel gıdalar ve formülasyonları konuları işlenecek olup uygulamalı örnekler yapılacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Reçete tasarlamak için formülasyon ve duyusal farkları belirterek yorum yapar.
Gastronomi bilimine destek için uygun gıda formülasyonu ve duyusal analiz ilkelerini değerlendirir.
Reçetede sorunu çözmek için gıdaların kalite özelliklerini kullanarak formülasyonu yeniden düzenler.
Gıda tasarımlarını ve duyusal analiz sonuçlarını karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gıda tasarımı ve duyusal analiz nedir? Anlatım, Tartışma
2 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı Anlatım, Tartışma
3 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gıdalarda kalite özellikleri ve formülasyonları Anlatım, Tartışma
4 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz prensipleri Anlatım, Tartışma
5 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz paneli tasarımı ve etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma
6 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analizde kullanılan skalalar ve lezzet profili oluşturma Anlatım, Tartışma
7 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz, gıda formülasyonları ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz, formülasyon ve özel gıdalar Anlatım, Tartışma
10 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - I Anlatım, Tartışma
11 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - II Anlatım, Tartışma
12 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - III Anlatım, Tartışma
13 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - IV Anlatım, Tartışma
14 Literatür Taraması, Kitap Okuması Öğrenci semineri - I Anlatım, Tartışma
15 Literatür Taraması, Kitap Okuması Öğrenci semineri - II Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Altuğ Onoğur, T. ve Elmacı, Y. (2015). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme, (2. Baskı), İzmir: Sidaş Yayınları.
Durlu Özkaya, F., Çoşansu Akdemir, S. ve Ayhan, K. (2021), Her Yönüyle Gıda, İzmir: Sidaş Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gastronomi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
3
2
Alanıyla ilgili temel kavramları, çalışma alanları ve yaklaşımları yorumlar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Felsefe ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
2
2
Ulusal ve uluslararası mutfakları benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeme içme sanatının işleyişini, sistemlerini ve yapılarını analiz eder.
4
2
Mutfak faaliyetlerinin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda bilimi ile ilgili teorik bilgileri gastronomi alanına uygular.
3
2
Alanındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için işbirliği yapar.
2
3
Temel mutfak tekniklerini ve ürün hazırlama prensiplerini günümüz teknolojisine entegre eder.
2
4
Yiyecek-içecek işletmelerinde iş düzenini ve akışını planlar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yiyecek ve içecek alanında maliyetleri hesaplar.
3
2
Bir yiyecek-içecek işletmesini etkin bir şekilde yürütecek yönetim teorilerini, işe alım ve değerlendirme süreçlerini uygular.
2
3
Alanındaki ulusal ve uluslararası yarışma ve fuarlara katılımı organize eder.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
4
2
Alanıyla ilgili planlama, icra ve düzenleme hatalarını sistematik şekilde bulur.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sunum ve iletişim tekniklerini kullanarak fikirlerini yazılı ve sözlü bir şekilde ifade eder.
3
2
Alanıyla ilgili etkinlikler düzenler.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleğiyle ilgili etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri mevzuatta yer alan maddeler doğrultusunda yorumlar.
1
2
Tarihi, kültürel ve coğrafi zenginlikleri kullanarak alanında toplumsal ve sosyal içerikli projeler tasarlar.
1
3
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 6 4 24
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0