Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HRY217 | ADVERTISING PHOTOGRAPHY | 3 | 5 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi CİHAN EMRE TANÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; fotoğrafın temel teknik kuramsal bilgilerinin kavranmasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, fotoğrafın ve reklam fotoğrafçılığının tarihsel gelişimi, stüdyo ve fotoğraf ekipmanları, makine türleri ve olanakları, fotoğraf makinelerinin çalışma prensipleri ve fotoğraf makinesinin öğeleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fotoğraf ve reklam fotoğrafçılığının tarihsel gelişimini açıklar. |
Fotoğrafın algılanma evrelerini listeler. |
Başlıca fotoğraf makinesi türleri ve objektif türlerini kategorize eder. |
Fotoğraf stüdyosunda bulunması gereken malzemeleri ve ışık türlerini inceler. |
Işık türlerini fotoğraf çekiminde kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Ders İçeriği Hakkında Genel Bilgilendirme, Ders Kaynaklarının Tanıtılması. Reklam Fotoğrafçılığı alanı ve sektörü üzerine bilgilendirme. | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
2 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Fotoğrafın Algılanma Evreleri, Fotoğrafın Dünyada ve Türkiye’de Tarihsel Gelişiminin Anlatılması. İlk Fotoğraf Sanatçıları | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
3 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Renkli fotoğraf, Dijital Fotoğraf Makineleri Fotoğraf Makinelerinin Başlıca Ögeleri, Objektif Türleri, Fotoğraf Makinesi Türleri ve Fotoğraf Makinelerinin Çalışma Prensiplerinin Anlatılması. | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
4 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Dijital Makinelerde Çekim Modlarının Tanıtılması, Pozometre Kullanımı ve uygulamaları. Diyafram Olanaklarının Anlatılması ve Net Alan Derinliği Uygulamaları. | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
5 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Enstantene Olanaklarının Anlatılması ve Hareket Netsizliği Uygulamaları. | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
6 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | ISO(ASA) Uygulamaları ve Fotoğrafta Kontrast. Renk ısısı ve Kelvin ölçü birimleri. Fotoğrafta ışık. | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
7 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Işığın yönleri. Fotoğrafta perspektif. Profesyonel Bir Fotoğraf Stüdyosunda Bulunması Gereken Ekipmanların Anlatılması. Fotoğraf donanımları. | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Reklam fotoğrafçılığı türleri. Fotoğrafın reklamcılıktaki kullanım alanları. Reklam fotoğrafçılığının gelişimi | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
10 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Yemek fotoğrafçılığı, Endüstriyel fotoğrafçılık, Still Life fotoğraf | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
11 | Proje Uygulamaları | Moda fotoğrafçılığı, Mimari fotoğrafçılık | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
12 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Reklamın görsel ve tipografik unsurları. Reklam fotoğrafçılığında aktörler ve kurumlar | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Proje Uygulamaları |
13 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Reklam fotoğrafçılığında alternatif teknikler. Öğrenci fotoğraf çekimlerinin incelenmesi. | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Proje Uygulamaları |
14 | Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum | Öğrenci Proje Uygulamaları. | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Proje Uygulamaları |
15 | Fotoğraf Sergisi | Reklam Fotoğrafçılığı Dersinde Üretilen Öğrenci Projeleri Dönem Sonu Fotoğraf Sergisi. | Fotoğraf Sergisi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Berger, J. (2016). Görme Biçimleri, Metis Yayıncılık |
Kanburoğlu, Ö. (2013) Dijital Fotoğraf Rehberi, Say Yayınları. |
Duygun, U. İFSAK Temel Fotoğraf Seminer Notları |
Eriksson, P. (2004). Photography in Advertising, Book Mill |
Kalfagil, S. (2014). Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon, İlke Kitap |
Kanburoğlu, Ö. (2004). A’dan Z’ye Fotoğraf, Say Yayınları |
Freeman, M. (2011). Fotoğrafçının Gözü, Remzi Kitabevi |
Prakel, D. (2011). Fotoğrafta Işık, Homer Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic concepts in the field and the basic disciplines arising from these concepts.
|
3 | |||||
2 |
Compare current theories in the field and communication theories.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems related to the field by identifying problems related to the field.
|
2 | |||||
2 |
Compares the information and facts in the field with the fields of social sciences such as Sociology, Journalism, Television and Media.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By graduating from this department, conduct analysis in fields like public relations, advertisement and marketing.
|
3 | |||||
2 |
Using field knowledge, identify and solve problems related to field.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the projects in line with the field of campaign analysis, in line with the communication plan to be prepared.
|
2 | |||||
2 |
By using theoretical and practical knowledge gained in his field, solve the problems of public relations and advertising industry.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking part in public relations campaigns and advertising projects, implements the duties assigned to them within the team.
|
2 | |||||
2 |
Create original and innovative strategies by approaching the field dynamics creatively and critically with an integrated viewpoint.
|
0 | |||||
3 |
Designs a communication plan by taking responsibility in case of problems related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe creative production, presentation and persuasion techniques to support the professional expertise.
|
2 | |||||
2 |
Analyze the developments, changes and innovations in his field and gices an example.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effectively explain his/her opinion in the context of advertising, public relations, marketing, etc. to related persons and institutions in writing and verbal.
|
2 | |||||
2 |
Designs projects and activities for the social environment in which they live with the consciousness of social responsibility.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine career goals by establishing cooperation with the sector in line with the information he/she has.
|
2 | |||||
2 |
Analyze and interpret the social and global impacts of issues related with communication.
|
1 | |||||
3 |
Design new knowledge and techniques using technical and theoretical knowledge and skills related to his / her field.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 155 |
Total Workload of the Course Unit | 155 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |