TR EN

COMMUNICATION ETHIC AND SOCIAL RESPONSIBILITY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HRY224 COMMUNICATION ETHIC AND SOCIAL RESPONSIBILITY 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. ZEYNEP BURCU ŞAHİN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; günümüzde ihtiyaç duyulan sosyal sorumluluk ve etik değerlerinin neler olduğunu aktarmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; etiğin tarihsel süreci, meslek etiği örnekleri, iletişim etiği kavramı, sosyal sorumluluk ve etik ilişkisi, sosyal sorumluluk kampanya örnekleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İletişim alanında etik sorumluluk davranışını kavramsal olarak tanımlar.
Etik ve meslek etiği kavramlarını ayırt eder.
Etik kavramını basından örneklerle yorumlar.
Sosyal sorumluluk kampanyalarında etik kavramının önemini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Etik kavramı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Etiğin tarihsel süreci ve etik kuramları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Uygulamalı etik kavramının tanımı, süreci ve aşamaları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Etik kuralların evrenselliği ve göreceliliği. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Meslek etiği örnekleri: Tıp etiği, mühendislik etiği, vb. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum İletişim etiği kavramı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Sosyal sorumluluk kavramı ve gelişimi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Kurumsal sosyal sorumluluğun etik çerçevesi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Medya-Etik-Sosyal Sorumluluk Bağının Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Sosyal sorumluluk kampanya örnekleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Sosyal sorumluluk kampanyaları örnekleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Sosyal sorumluluk kampanyalarının etik bağlamda incelenmesi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Sosyal sorumluluk kampanyalarının etik bağlamda incelenmesi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Genel Tekrar Genel Değerlendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bülbül, R. (2001). İletişim ve Etik, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
Duran, R. ,İrvan S. ,İlkez F. (2009). Medya, Etik ve Hukuk, IPS İletişim Vakfı, Yayınları, İstanbul
Kılıç T. (2017). Etik ve Sosyal Sorumluluk: İlgili Kavramlar ve Aralarındaki İlişkiler, Gazi Kitabevi
Wueste E., D. (1994). Professional Ethic and Socail Responsibility
Zschietzschmann, P. (2006). Ethics and Social Responsibility, Grin Verlag

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic concepts in the field and the basic disciplines arising from these concepts.
5
2
Compare current theories in the field and communication theories.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems related to the field by identifying problems related to the field.
3
2
Compares the information and facts in the field with the fields of social sciences such as Sociology, Journalism, Television and Media.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department, conduct analysis in fields like public relations, advertisement and marketing.
3
2
Using field knowledge, identify and solve problems related to field.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the projects in line with the field of campaign analysis, in line with the communication plan to be prepared.
4
2
By using theoretical and practical knowledge gained in his field, solve the problems of public relations and advertising industry.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking part in public relations campaigns and advertising projects, implements the duties assigned to them within the team.
4
2
Create original and innovative strategies by approaching the field dynamics creatively and critically with an integrated viewpoint.
3
3
Designs a communication plan by taking responsibility in case of problems related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe creative production, presentation and persuasion techniques to support the professional expertise.
2
2
Analyze the developments, changes and innovations in his field and gices an example.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effectively explain his/her opinion in the context of advertising, public relations, marketing, etc. to related persons and institutions in writing and verbal.
2
2
Designs projects and activities for the social environment in which they live with the consciousness of social responsibility.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine career goals by establishing cooperation with the sector in line with the information he/she has.
4
2
Analyze and interpret the social and global impacts of issues related with communication.
4
3
Design new knowledge and techniques using technical and theoretical knowledge and skills related to his / her field.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 159
Total Workload of the Course Unit 159
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0