TR EN

POLITICAL COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HRY214 POLITICAL COMMUNICATION 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRA ÜÇLER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; siyasal iletişim ve siyasal kampanyalar konusunda temel bilgiler vererek yeni ilgi alanları ve iş olanakları yaratılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; siyasal iletişimin tanımı, tarihi gelişimi, diğer alanlarla ilişkisi, siyasal iletişimde yöntem ve teknikler, siyasal reklam çeşitleri ve negatif siyasal reklamlar ele alınacak. Medyada siyasal iletişim değerlendirilecek. Siyasal kampanya stratejisi adım adım geniş bir bakış açısı ile anlatılacak. Ulusal ve uluslararası alanda siyasal kampanyalar ve seçmen üzerindeki etkisi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temsilde adalet ve yönetimde istikrar ikilemi arasında yer alan tüm seçim sistemlerini açıklar.
Türkiye'de 1923 - 2018 arasında yapılan seçimleri inceler ve siyasal partilerin oyları oranında sağladıkları parlamentodaki sandalye sayısına ve halkın seçimler itibariyle sergiledikleri oy geçişlerini analiz eder.
1923-2018 yılları arsında seçimlerde gerek iktidar gerekse muhalefet partilerinin seçimler süresince kamuoyuna seslenmek amaçlı kullandıkları, zaman zaman profesyonel kurumlardan (reklam ajansları, PR şirketleri) aldıkları desteklerle oluşturdukları seçim sloganlarını inceler.
Siyasal iletişimin diğer alanlarla ilişkisini belirler.
Siyasal iletişimde kullanılan mesajların kamuoyunun gelişmişlik düzeyi ile yakın ilgisi olduğunu, kamu oylarının gelişmişlik düzeylerini karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Siyasal iletişimin tanımı, amacı ve tarihi gelişimi. Sunum ve anlatım
2 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Siyasal iletişimin diğer alanlarla ilişkisi Sunum ve anlatım
3 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Siyasal iletişim aktörleri. Sunum ve anlatım
4 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Siyasal iletişim türleri. Sunum ve anlatım
5 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Siyasal iletişimde yöntem ve teknikler. Sunum ve anlatım
6 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Siyasal reklam çeşitleri. Sunum ve anlatım
7 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Negatif siyasal reklamlar. Sunum ve anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Medyada siyasal iletişim Sunum ve anlatım
10 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Siyasal kampanya stratejisi. Sunum ve anlatım
11 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Adayın ve partinin konumunun değerlendirmesi. Sunum ve anlatım
12 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Hedef kitlenin değerlendirmesi. Sunum ve anlatım
13 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum İletişim yöntemleri. Sunum ve anlatım
14 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Kamuoyu araştırmaları. Sunum ve anlatım
15 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Ulusal ve Uluslar arası bazda siyasal iletişim. Sunum ve anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aysel, A. (2011). Siyasal İletişim, Gen. 3.bs., Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Devran,Y. ve ötekileri, (2011). Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın kullanımı, editör Yusuf Devran, İstanbul: Başlık Yayın Grubu
Tokgöz, O. (2010).Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim, Ankara: İmge Kitabevi
Wolsfed, G. (2011). Making Sense of Media&Politics: Five Principles in Political Communication

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic concepts in the field and the basic disciplines arising from these concepts.
5
2
Compare current theories in the field and communication theories.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems related to the field by identifying problems related to the field.
2
2
Compares the information and facts in the field with the fields of social sciences such as Sociology, Journalism, Television and Media.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department, conduct analysis in fields like public relations, advertisement and marketing.
3
2
Using field knowledge, identify and solve problems related to field.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the projects in line with the field of campaign analysis, in line with the communication plan to be prepared.
1
2
By using theoretical and practical knowledge gained in his field, solve the problems of public relations and advertising industry.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking part in public relations campaigns and advertising projects, implements the duties assigned to them within the team.
2
2
Create original and innovative strategies by approaching the field dynamics creatively and critically with an integrated viewpoint.
1
3
Designs a communication plan by taking responsibility in case of problems related to the field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe creative production, presentation and persuasion techniques to support the professional expertise.
3
2
Analyze the developments, changes and innovations in his field and gices an example.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effectively explain his/her opinion in the context of advertising, public relations, marketing, etc. to related persons and institutions in writing and verbal.
2
2
Designs projects and activities for the social environment in which they live with the consciousness of social responsibility.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine career goals by establishing cooperation with the sector in line with the information he/she has.
1
2
Analyze and interpret the social and global impacts of issues related with communication.
3
3
Design new knowledge and techniques using technical and theoretical knowledge and skills related to his / her field.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 10 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 9 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 147
Total Workload of the Course Unit 147
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0