Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSY114 | INTRODUCTION TO PSYCHOANALYSIS | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı genel hatlarıyla psikopatolojik yaklaşımlar ve sınıflamaların aktarılması ve ardından Freudyen psikanalitik psikopatoloji kuramına metapsikolojik bakış açısından değerlendirilmesine bir giriş yapmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; "Genel hatlarıyla psikopatolojik yaklaşımlar ve sınıflamalar ve Freudyen psikanalitik psikopatoloji kuramına metapsikolojik bakış açısı" konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Psikopatoloji ne olduğunu ve psikopatolojiyi tarihsel perspektif içinde ele alıp değerlendirir. (evaluate Bloom’s 5) |
Genel hatlarıyla tüm psikopatolojik yaklaşımları tartışır. (discuss Bloom’s 2) |
Psikanalitik psikopatolojinin ne olduğunu, ilgi alanlarını bilirler ve diğer psikopatolojik yaklaşımlar ile karşılaştırır. (identify Bloom’s 4 compare Bloom’s 4) |
Sigmund Freud’un psikanalizi bir tedavi tekniği olarak ortaya attığı ve geliştirdiği döneme ilişkin tarihsel süreçleri açıklar. (explain Bloom’s 2 ) |
Genel psikopatolojinin psikanalitik bağlamda nasıl geliştiğini, bu kapsamda Freud’un metapsikolojik yaklaşımının ne olduğunu açıklar. (explain Bloom’s 2) |
Freudyen metapsikolojiye ilişkin birinci ve ikinci yerleştirme kuramlarını öğrenip, her iki yerleştirmeyi de birlikte kullanabilir. (use Bloom’s 3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ruhsal işleyişin psikanalitik modeline giriş | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
2 | Literatür okuma | Ruhsal işleyişin psikanalitik modeline giriş | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
3 | Literatür okuma | Freudyen metapsikolojiye giriş | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
4 | Literatür okuma | Freudyen baştan çıkarma kuramı ve düşlemin yeri, sonradan etki kavramlarının ele alınması | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
5 | Literatür okuma | Freud'un 1895 tarihli "histeri üzerine incelemeler" kitabındaki vakaların tartışılması | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
6 | Literatür okuma | Birinci topografik yerleştirme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
7 | Literatür okuma | Haz ilkesi ve gerçeklik ilkesi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Dürtü kuramının ele alınması | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
10 | Literatür okuma | Freud'un 1905-1920 tarihli metapsikoloji ve psikopatolojiye yaklaşımının ele alınması | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
11 | Literatür okuma | Cinsellik üzerine üç deneme, 1905 tarihli Freud'un eseri, çocuk cinselliği, ödipal karmaşanın ele alınması | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
12 | Literatür okuma | Narsisizm | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
13 | Literatür okuma | 1920'li yıllar dönemi, dürtü kuramındaki yenilikler, haz ilkesinin ötesinde isimli makalenin okunması | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
14 | Literatür okuma | İkinci topografik yerleştirme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
15 | Literatür okuma | Normallik ve patoloji kavramlarının ele alması, derse ilişkin genel bir değerlendirme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
FREUD, S., & BREUER, J. (2001). Histeri Üzerine Çalışmalar. (Çev. Emre Kapkın), İstanbul, Payel Yayınları. |
FREUD, S. (1966). The psychopathology of everyday life. WW Norton & Company. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
|
2 | |||||
2 |
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Bloom 3).
|
2 | |||||
2 |
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
|
3 | |||||
3 |
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
|
4 | |||||
2 |
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
|
4 | |||||
2 |
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
|
0 | |||||
2 |
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
|
1 | |||||
3 |
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |