TR EN

INTRODUCTION TO PSYCHOANALYSIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSY114 INTRODUCTION TO PSYCHOANALYSIS 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı genel hatlarıyla psikopatolojik yaklaşımlar ve sınıflamaların aktarılması ve ardından Freudyen psikanalitik psikopatoloji kuramına metapsikolojik bakış açısından değerlendirilmesine bir giriş yapmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; "Genel hatlarıyla psikopatolojik yaklaşımlar ve sınıflamalar ve Freudyen psikanalitik psikopatoloji kuramına metapsikolojik bakış açısı" konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikopatoloji ne olduğunu ve psikopatolojiyi tarihsel perspektif içinde ele alıp değerlendirir. (evaluate Bloom’s 5)
Genel hatlarıyla tüm psikopatolojik yaklaşımları tartışır. (discuss Bloom’s 2)
Psikanalitik psikopatolojinin ne olduğunu, ilgi alanlarını bilirler ve diğer psikopatolojik yaklaşımlar ile karşılaştırır. (identify Bloom’s 4 compare Bloom’s 4)
Sigmund Freud’un psikanalizi bir tedavi tekniği olarak ortaya attığı ve geliştirdiği döneme ilişkin tarihsel süreçleri açıklar. (explain Bloom’s 2 )
Genel psikopatolojinin psikanalitik bağlamda nasıl geliştiğini, bu kapsamda Freud’un metapsikolojik yaklaşımının ne olduğunu açıklar. (explain Bloom’s 2)
Freudyen metapsikolojiye ilişkin birinci ve ikinci yerleştirme kuramlarını öğrenip, her iki yerleştirmeyi de birlikte kullanabilir. (use Bloom’s 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ruhsal işleyişin psikanalitik modeline giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
2 Literatür okuma Ruhsal işleyişin psikanalitik modeline giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
3 Literatür okuma Freudyen metapsikolojiye giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
4 Literatür okuma Freudyen baştan çıkarma kuramı ve düşlemin yeri, sonradan etki kavramlarının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
5 Literatür okuma Freud'un 1895 tarihli "histeri üzerine incelemeler" kitabındaki vakaların tartışılması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
6 Literatür okuma Birinci topografik yerleştirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
7 Literatür okuma Haz ilkesi ve gerçeklik ilkesi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Dürtü kuramının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
10 Literatür okuma Freud'un 1905-1920 tarihli metapsikoloji ve psikopatolojiye yaklaşımının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
11 Literatür okuma Cinsellik üzerine üç deneme, 1905 tarihli Freud'un eseri, çocuk cinselliği, ödipal karmaşanın ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
12 Literatür okuma Narsisizm Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
13 Literatür okuma 1920'li yıllar dönemi, dürtü kuramındaki yenilikler, haz ilkesinin ötesinde isimli makalenin okunması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
14 Literatür okuma İkinci topografik yerleştirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
15 Literatür okuma Normallik ve patoloji kavramlarının ele alması, derse ilişkin genel bir değerlendirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

FREUD, S., & BREUER, J. (2001). Histeri Üzerine Çalışmalar. (Çev. Emre Kapkın), İstanbul, Payel Yayınları.
FREUD, S. (1966). The psychopathology of everyday life. WW Norton & Company.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
3
2
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
2
2
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Bloom 3).
2
2
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
3
3
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
4
2
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
4
2
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
0
2
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
1
3
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0