Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS207 | NETWORK DESIGN | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ALİ ÇİMEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; temel ağ teknolojileri hakkında teorik ve uygulamalı bilginin aktarılması. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, bilgisayar ağlarının tarihsel gelişimi, bilgisayar ağlarının elemanları, mimarisi, ağ iletişim sistemleri, ağ türleri ve temel kavramlar, OSI Modeli ve ağ protokolleri, ağ topolojileri, ağ donanımları, cihazları ve kabloları, ağ protokolleri, ağ üzerinde iletişimin sağlanması, internet üzerinden haberleşmedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ağ sistemlerini tanır. |
Topolojinin (yerleşim şekli) seçimini yapar. |
Önemli bilgisayar ağı protokollerini tanır. |
Ağ sistemlerinin fiziksel kurulumunu yapar. |
Ağ topolojisine uygun montaj işlemini uygular. |
Bilgisayar ağlarını tasarlar. |
Cisco yazılımı aracılığıyla gerçekleştirdikleri simülasyonları fiziksel ortamda uygulayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Bilgisayar Ağlarının Temelleri, Mimarisi ve Temel Kavramlar, Ağ Türleri | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür okuması | Ağ Topolojileri ve Ağ Standartları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
3 | Literatür okuması | Osi Katman Modeli | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
4 | Literatür okuması | Ağ Protokolleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
5 | Literatür okuması | Bilgisayar Ağı Pasif Bileşenleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
6 | Literatür okuması | UTP Kablo Yapımı (Eternet kablo tipleri, Düz, çapraz kablo, Renk kodları ve standartlar, Kablo bağlantı standartları, UTP kablolar, İletim ortamı, Hubların bağlanması, Gigabit Ethernet, Kablo yapımı) | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
7 | Literatür okuması | Bilgisayar Ağı Aktif Bileşenleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuması | Geniş Alan Ağı İletişim Teknolojileri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
10 | Literatür okuması, Ödev | Kablosuz İletişim Teknolojileri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
11 | Literatür okuması, Ödev | Ağ Üzerinde İletişimin Sağlanması, Alt Ağlar ve 5-4-3 Kuralı, TCP IP Modeli IP Protokulu | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
12 | Literatür okuması, Ödev | Ağ İşletim Sistemleri ve Çeşitleri, Ağ Türleri, Ağ Kurulumu ve Yönetimi, Kurulum (hangi donanım ve uygulamalar kullanılacak) | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
13 | Literatür okuması, Ödev | Ağ Üzerinde Verilen Servisler ve Hizmetler (DHCP, DNS, Web Sunucusu, Uzaktan Erişim Sunucusu, Veritabanı Sunucusu) | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
14 | Literatür okuması, Ödev | Model Geliştirme, Ağ Yapılandırmasını Tasarlama | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
15 | Literatür okuması, Ödev | Konu tekrarı | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Data Communications and Networking, Behrouz Forouzan, Fourth Edition, McGrawHill International Edition |
Bilgisayar Ağlar, Dr. Demir Öner, Papatya yayıncılık |
Computer Networks, Andrew s. Tanenbaum, International Edition |
İletişim Ağları, Sybex, Alfa; (Networking Complete, Third Edition) |
Ankara Üniversitesi Açık Ders Materyalleri, Öğr. Gör. Mustafa Numanoğlu. |
Cisco CCNA Intro, Wendell Odom |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define concepts such as management, manager and leader.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the accuracy, reliability and validity of the new information obtained from the data.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Report the obtained data.
|
3 | |||||
2 |
Prepare software and projects related with the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the appropriate resources for data analysis related with the field.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the work processes.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage projects as part of a team.
|
4 | |||||
2 |
Apply the material, techniques and analyzes in relation with the subject for project and work flows.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fulfill responsibility with a focus on result in individual and team studies.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes what he/she knows about his/her field or not.
|
5 | |||||
2 |
Act the theoretical knowledge in real life with learning to learn approach.
|
5 | |||||
3 |
Apply different methods and techniques with an innovative approach in his/her research.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the results obtained in accordance with voluntarism and social responsibility projects.
|
5 | |||||
2 |
Establish a healthy contact with colleagues
|
4 | |||||
3 |
Share the analyzes and obtained results with colleagues.
|
4 | |||||
4 |
Cooperate with colleagues at international level with the help of foreign language competency.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behave in accordance with ethical values regarding the collection, analysis and reporting of data.
|
4 | |||||
2 |
Participate the design of work processes and systems with full quality.
|
5 | |||||
3 |
Cooperate with other employees for the continuation of sustainability in the profession.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 6 | 2 | 12 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 48 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |