Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SKY309 | LOCAL ADMINISTRATIONS | 5 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TUĞÇE GÜR TÜRKDOĞAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders, Türkiye’deki mahalli idareler hakkında genel bilgiler vermeyi ve mahalli idarelerin kuruluş felsefesini, mahalli idare birimlerini, birlikleri tanımlamak, yerelde hizmet bütünlüğünün nasıl sağlanacağını tartışabilmek ve sorgulayarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini, mahalli idareler kavramı, doğuşu ve gelişimi, merkezi idare ve mahalli idare farkı, mahalli idare birimleri; il özel idaresi, belediye, köy ve mevzuatı, mahalli idarelerin güncel sorunları ve reform konuları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mahalli idare birimlerinin (il özel idaresi, belediye, köy ve birlikler) kuruluş amaçlarının temel felsefesini tanımlar. (Define) |
Mahalli idare birimleri ile merkezi yönetim birimleri arasındaki farkı şekiller ve grafikler yardımıyla özetler. (Summarize) |
Mahalli idarelerin yürüttüğü kamusal hizmetlerle ilgili mevzuatı, kamu idarelerinin uymakla yükümlü olduğu kurallları ve tüzel kişiliğin temsilcilerinin sahip olması gereken nitelikleri, uyması gereken kuralları ve görevden alınma usullerini ana hatlarıyla belirtir. (Outline) |
Mahalli idarelerin güncel ihtiyaçlara yönelik eksikliklerini analiz eder. (Analyze) |
Demokrasi, sürdürülebilirlik, katılım ve özerklik gibi kavramları mahalli idareler ve yerel siyaset ilişkisi üzerinden tartışır. (Discuss) |
Yerel yönetimler ve bağlantılı kurumsal yapılanmaların sürdürülebilir yaşam kalitesi göstergeleri içindeki yasal rolünü uygulamadaki sonuçları itibariyle kuramsal ve pratik bütünlüğünde analiz eder. (Analyze) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin tanıtılması ve içeriğinin öğrencilerle paylaşılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Yerel Yönetim ile İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Dünyada Yerel Yönetimlerin Doğuşu Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Doğuşu Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Türkiye’nin İdari Teşkilat Yapısı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Yerel Yönetimler ve Kamu Hizmeti ilişkisi, Günümüzde Yerel Yönetiminde Hizmet Yaklaşımı ve Gelişmeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Türk Anayasalarında Yerel Yönetimlerin Düzenlenişi, yerelde yönetişim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | İl Özel İdaresi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Belediye ve Kentsel Hizmetler, Mahalle Örgütlenmesi ve Hizmetler, | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Büyükşehir Belediyeleri, Yönetsel Yapı Dinamikler, Hizmetler ve Mali Yapılanma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Köy Yönetimleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Mahalli İdare Birlikleri Yerel Yönetim Reformu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tortop, N., Yayman, H., Aykaç B., Özer M. A. (2008). Mahalli İdareler. İstanbul: Nobel. |
Keleş, Ruşen, (2012). Yerinden Yönetim ve Siyaset, CEM Yayınevi, İstanbul |
Şengül, Ramazan, (2013). Yerel Yönetimler, Umuttepe Yayınları, Kocaeli |
Bownman, A. And Kearney, R. (2017). State and Local Goverment. Boston: Cengage Learning. |
Toprak, Z. (2008). Yerel Yönetimler. Yedinci Baskı. İzmir: Birleşik Matbaa. |
Kavruk H., (2018), Mahalle Yerleşimi ve Yönetimi, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
5 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
3 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
1 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
4 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
4 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
4 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
3 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
1 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
2 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
1 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
3 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
4 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
3 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
Total Workload of the Course Unit | 201 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |