Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SKY309 | MAHALLİ İDARELER | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi TUĞÇE GÜR TÜRKDOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders, Türkiye’deki mahalli idareler hakkında genel bilgiler vermeyi ve mahalli idarelerin kuruluş felsefesini, mahalli idare birimlerini, birlikleri tanımlamak, yerelde hizmet bütünlüğünün nasıl sağlanacağını tartışabilmek ve sorgulayarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini, mahalli idareler kavramı, doğuşu ve gelişimi, merkezi idare ve mahalli idare farkı, mahalli idare birimleri; il özel idaresi, belediye, köy ve mevzuatı, mahalli idarelerin güncel sorunları ve reform konuları oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Mahalli idare birimlerinin (il özel idaresi, belediye, köy ve birlikler) kuruluş amaçlarının temel felsefesini tanımlar. (Define) |
Mahalli idare birimleri ile merkezi yönetim birimleri arasındaki farkı şekiller ve grafikler yardımıyla özetler. (Summarize) |
Mahalli idarelerin yürüttüğü kamusal hizmetlerle ilgili mevzuatı, kamu idarelerinin uymakla yükümlü olduğu kurallları ve tüzel kişiliğin temsilcilerinin sahip olması gereken nitelikleri, uyması gereken kuralları ve görevden alınma usullerini ana hatlarıyla belirtir. (Outline) |
Mahalli idarelerin güncel ihtiyaçlara yönelik eksikliklerini analiz eder. (Analyze) |
Demokrasi, sürdürülebilirlik, katılım ve özerklik gibi kavramları mahalli idareler ve yerel siyaset ilişkisi üzerinden tartışır. (Discuss) |
Yerel yönetimler ve bağlantılı kurumsal yapılanmaların sürdürülebilir yaşam kalitesi göstergeleri içindeki yasal rolünü uygulamadaki sonuçları itibariyle kuramsal ve pratik bütünlüğünde analiz eder. (Analyze) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin tanıtılması ve içeriğinin öğrencilerle paylaşılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Yerel Yönetim ile İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Dünyada Yerel Yönetimlerin Doğuşu Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Doğuşu Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Türkiye’nin İdari Teşkilat Yapısı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Yerel Yönetimler ve Kamu Hizmeti ilişkisi, Günümüzde Yerel Yönetiminde Hizmet Yaklaşımı ve Gelişmeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Türk Anayasalarında Yerel Yönetimlerin Düzenlenişi, yerelde yönetişim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | İl Özel İdaresi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Belediye ve Kentsel Hizmetler, Mahalle Örgütlenmesi ve Hizmetler, | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Büyükşehir Belediyeleri, Yönetsel Yapı Dinamikler, Hizmetler ve Mali Yapılanma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Köy Yönetimleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Mahalli İdare Birlikleri Yerel Yönetim Reformu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Tortop, N., Yayman, H., Aykaç B., Özer M. A. (2008). Mahalli İdareler. İstanbul: Nobel. |
Keleş, Ruşen, (2012). Yerinden Yönetim ve Siyaset, CEM Yayınevi, İstanbul |
Şengül, Ramazan, (2013). Yerel Yönetimler, Umuttepe Yayınları, Kocaeli |
Bownman, A. And Kearney, R. (2017). State and Local Goverment. Boston: Cengage Learning. |
Toprak, Z. (2008). Yerel Yönetimler. Yedinci Baskı. İzmir: Birleşik Matbaa. |
Kavruk H., (2018), Mahalle Yerleşimi ve Yönetimi, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
İdarenin genel yapısını, işleyişini ve kamu politikası oluşum sürecini açıklar.
|
3 | |||||
3 |
Siyasi davranış, örgütlerde davranış ve liderlik konularında ilke ve kuralları birbiri ile ilişkilendirir.
|
1 | |||||
4 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri alanı ile ilgili bilgilerle ilişkilendirir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili bilgileri meslek hayatı ve gündelik hayatta kullanır.
|
4 | |||||
2 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri meslek hayatında ve gündelik hayatta kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve kamu yönetimi alanındaki bilgileri kullanarak güncel siyasi ve idari gelişmeleri ve demokratik sistemin işleyişini yorumlayabilir.
|
4 | |||||
2 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarının temel kavramlarını tanımlar.
|
4 | |||||
3 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarına ilişkin mesleki bilgilerini evrensel değerler ile ilişkilendirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin kuramsal bilgilerini kullanarak idari yapıları ve ülke yönetim modellerini karşılaştırır.
|
3 | |||||
2 |
Kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar arasında etkinlikler düzenler.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanındaki kaynak kişilerle işbirliği yapar.
|
1 | |||||
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinindeki bilgi birikimini kullanarak, siyasi ve idari konularda; proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yönetir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evrensel hukuk normlarını ve idari yapıları temel alarak mevcut yapıları eleştirel yaklaşımla analiz eder.
|
2 | |||||
2 |
Kişisel ve mesleki yaşantısında yazılı veya yazılı olmayan hukuk kurallarını ve etik kodları uygular.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyasi ve idari gündemi ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları takip ederek, kendini geliştirir.
|
1 | |||||
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihi ve kuramsal bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları yorumlar ve analiz eder.
|
3 | |||||
2 |
Siyasi ve bürokratik kurumların işleyişini yönlendirecek özgün plan ve programlar üretir.
|
4 | |||||
3 |
Sürdürülebilir ve etkin kamu politikalarının yapımı ve uygulanmasında, alternatif kamu politikası önerileri geliştirir.
|
3 | |||||
4 |
Siyasi ve idari örgütlerin işleyişini daha etkin kılmaya ve geliştirmeye dönük reform programları tasarlar.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
Genel Toplam | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |