TR EN

TURKISH CONSTITUTIONAL LAW PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SBU108 TURKISH CONSTITUTIONAL LAW 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. ŞENOL DURGUN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi EMRE GÜNDOĞDU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, anayasa hukukunun genel esasları çerçevesinde anayasa kavramı işlendikten sonra öğrencilerin, devlet kavramı ve devlet türleri, hükümet sistemleri ve demokrasi kavramlarını analiz etmesini sağlamaktır. Türk anayasa hukuku konu başlığı altında da Osmanlı anayasal gelişmeleri, Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeleri, 1982 Anayasasından doğan temel hak ve özgürlükler, bunların sınırlandırılması ve TC Devletinin temel organlarının özelliklerinin tanınarak öğrenci tarafından değerlendirilmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, anayasacılık fikrinin doğuşu, gelişme süreci ve dünya üzerindeki başlıca devletlerin anayasal sistemlerinin yanı sıra Türkiye’deki anayasacılık hareketleri, geçmiş dönemlerde uygulanmış Türk anayasaları ile karşılaştırmalı olarak 1982 Türk anayasasının getirmiş olduğu yasal sistemi kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Anayasa hukukunun sistematiğini ve temel kavramları açıklar.
Asli kurucu iktidar ve tali kurucu iktidar kavramlarını kullanarak anayasa yapım süreçlerini tarif eder.
Farklı devlet biçimlerini eleştirel bir biçimde karşılaştırır.
Farklı devlet biçimleri, hukuki yapılar ve rejimler arasındaki farkları hukuki kavramlarla çizer ve gösterir.
Temel hak ve özgürlüklerin sistematik yapısı ile Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının koruduğu temel hak ve özgürlükleri aktarır.
Türkiye Cumhuriyeti’nin işleyişini sağlayan temel organları ve ilkeleri, güncel reformlar ve hukuki gelişmeler eşliğinde yorumlar..

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Anayasa Kavramının Tanımı, Anayasa türleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Osmanlı Dönemi Anayasal Gelişmeleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri 1982 Anayasası'nın Başlıca Özellikleri ve Temel İlkeler (Cumhuriyetçilik İlkesi, Üniter Devlet İlkesi, İnsan Haklarına Saygılı Devlet İlkesi, Atatürk Milliyetçiliği'ne Bağlı Devlet İlkesi) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Demokratik Devlet İlkesi, Laik Devlet İlkesi, Sosyal Devlet İlkesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Hukuk Devleti İlkesi, Toplumun Huzuru, Millî Dayanışma ve Adalet İlkeleri , Başlangıçta Belirtilen İlkelere Dayanma, Milli Egemenlik İlkesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Anayasanın Bağlayıcılığı ve Üstünlüğü Devletin Resmi Dili, Bayrağı, Milli Marşı, Başkenti, Devletin Temel Amaç ve Görevleri, Değiştirilebilecek / Değiştirilemeyecek İlkeler Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Temel Hak ve Hürriyetler Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Temel Hak ve Hürriyetlerin Kullanılmasında Sistemler Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Siyasi Partiler Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri TBMM Üyelerinin Seçimi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri TBMM Üyelerinin Hukuki Statüsü Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri TBMM'nin İç Yapısı ve Çalışma Düzeni Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri Yasama Fonksiyonu, Yürütme Fonksiyonu ve Yargı Fonksiyonu Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gözler, K. (2019), Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Yayınevi.
Gözler, K. (2019), Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Yayınevi.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
4
2
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
2
3
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
0
4
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
3
2
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
4
2
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
5
3
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
4
2
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
1
2
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
4
2
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
3
2
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
3
2
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
1
3
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
1
4
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 23 23
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 178
Total Workload of the Course Unit 178
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0