Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU108 | TÜRK ANAYASA HUKUKU | 2 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, anayasa hukukunun genel esasları çerçevesinde anayasa kavramı işlendikten sonra öğrencilerin, devlet kavramı ve devlet türleri, hükümet sistemleri ve demokrasi kavramlarını analiz etmesini sağlamaktır. Türk anayasa hukuku konu başlığı altında da Osmanlı anayasal gelişmeleri, Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeleri, 1982 Anayasasından doğan temel hak ve özgürlükler, bunların sınırlandırılması ve TC Devletinin temel organlarının özelliklerinin tanınarak öğrenci tarafından değerlendirilmesini sağlamaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, anayasacılık fikrinin doğuşu, gelişme süreci ve dünya üzerindeki başlıca devletlerin anayasal sistemlerinin yanı sıra Türkiye’deki anayasacılık hareketleri, geçmiş dönemlerde uygulanmış Türk anayasaları ile karşılaştırmalı olarak 1982 Türk anayasasının getirmiş olduğu yasal sistemi kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Anayasa hukukunun sistematiğini ve temel kavramları açıklar. |
Asli kurucu iktidar ve tali kurucu iktidar kavramlarını kullanarak anayasa yapım süreçlerini tarif eder. |
Farklı devlet biçimlerini eleştirel bir biçimde karşılaştırır. |
Farklı devlet biçimleri, hukuki yapılar ve rejimler arasındaki farkları hukuki kavramlarla çizer ve gösterir. |
Temel hak ve özgürlüklerin sistematik yapısı ile Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının koruduğu temel hak ve özgürlükleri aktarır. |
Türkiye Cumhuriyeti’nin işleyişini sağlayan temel organları ve ilkeleri, güncel reformlar ve hukuki gelişmeler eşliğinde yorumlar.. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Anayasa Kavramının Tanımı, Anayasa türleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Osmanlı Dönemi Anayasal Gelişmeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | 1982 Anayasası'nın Başlıca Özellikleri ve Temel İlkeler (Cumhuriyetçilik İlkesi, Üniter Devlet İlkesi, İnsan Haklarına Saygılı Devlet İlkesi, Atatürk Milliyetçiliği'ne Bağlı Devlet İlkesi) | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Demokratik Devlet İlkesi, Laik Devlet İlkesi, Sosyal Devlet İlkesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Hukuk Devleti İlkesi, Toplumun Huzuru, Millî Dayanışma ve Adalet İlkeleri , Başlangıçta Belirtilen İlkelere Dayanma, Milli Egemenlik İlkesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Anayasanın Bağlayıcılığı ve Üstünlüğü Devletin Resmi Dili, Bayrağı, Milli Marşı, Başkenti, Devletin Temel Amaç ve Görevleri, Değiştirilebilecek / Değiştirilemeyecek İlkeler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Temel Hak ve Hürriyetler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Temel Hak ve Hürriyetlerin Kullanılmasında Sistemler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Siyasi Partiler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | TBMM Üyelerinin Seçimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | TBMM Üyelerinin Hukuki Statüsü | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | TBMM'nin İç Yapısı ve Çalışma Düzeni | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Yasama Fonksiyonu, Yürütme Fonksiyonu ve Yargı Fonksiyonu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Gözler, K. (2019), Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Yayınevi. |
Gözler, K. (2019), Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Yayınevi. |
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar.
|
4 | |||||
2 |
İdarenin genel yapısını, işleyişini ve kamu politikası oluşum sürecini açıklar.
|
2 | |||||
3 |
Siyasi davranış, örgütlerde davranış ve liderlik konularında ilke ve kuralları birbiri ile ilişkilendirir.
|
0 | |||||
4 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri alanı ile ilgili bilgilerle ilişkilendirir.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili bilgileri meslek hayatı ve gündelik hayatta kullanır.
|
3 | |||||
2 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri meslek hayatında ve gündelik hayatta kullanır.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve kamu yönetimi alanındaki bilgileri kullanarak güncel siyasi ve idari gelişmeleri ve demokratik sistemin işleyişini yorumlayabilir.
|
4 | |||||
2 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarının temel kavramlarını tanımlar.
|
5 | |||||
3 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarına ilişkin mesleki bilgilerini evrensel değerler ile ilişkilendirir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin kuramsal bilgilerini kullanarak idari yapıları ve ülke yönetim modellerini karşılaştırır.
|
4 | |||||
2 |
Kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar arasında etkinlikler düzenler.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanındaki kaynak kişilerle işbirliği yapar.
|
1 | |||||
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinindeki bilgi birikimini kullanarak, siyasi ve idari konularda; proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yönetir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evrensel hukuk normlarını ve idari yapıları temel alarak mevcut yapıları eleştirel yaklaşımla analiz eder.
|
4 | |||||
2 |
Kişisel ve mesleki yaşantısında yazılı veya yazılı olmayan hukuk kurallarını ve etik kodları uygular.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyasi ve idari gündemi ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları takip ederek, kendini geliştirir.
|
3 | |||||
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihi ve kuramsal bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları yorumlar ve analiz eder.
|
3 | |||||
2 |
Siyasi ve bürokratik kurumların işleyişini yönlendirecek özgün plan ve programlar üretir.
|
1 | |||||
3 |
Sürdürülebilir ve etkin kamu politikalarının yapımı ve uygulanmasında, alternatif kamu politikası önerileri geliştirir.
|
1 | |||||
4 |
Siyasi ve idari örgütlerin işleyişini daha etkin kılmaya ve geliştirmeye dönük reform programları tasarlar.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 23 | 23 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 178 |
Genel Toplam | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |