Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SKY310 | HUMAN RESOURCES MANAGEMENT IN PUBLIC SECTOR | 6 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TUĞÇE GÜR TÜRKDOĞAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders kapsamında öğrencilerin, kamu personel yönetiminin temel kavramları, sistemi, yapısı, işleyişi ile ilgili teorik ve mevzuata dayalı bilgileri kazanması ve özel kesimdeki uygulamalardan ayrılan yönlerinin tanımlanabilmesi ve meslek yaşamlarında bu bilgileri kullanabilmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders, kamu yönetiminde insan kaynakları yönetimine ilişkin temel kavramları, özel sektör örgütlerinin yönetimi ile benzerlik ve farklılıklarını, personel yönetiminin genel ilkelerini ve Türkiye’de kamu personel rejiminin temel ilkeleri ile 657 sayılı devlet memurları kanununun incelenmesini hedeflemektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kamu sektörü ve özel sektörde personel yönetiminin farklı ve benzer yönlerini ayırt eder. (Differentiate) |
Kamu sektöründe personel sistemin esaslarını açıklar. (Explain) |
Kamu personel yönetiminin yasal mevzuatını öğrenip çalışma yaşamlarında bu bilgileri kullanır. (Use) |
Çağdaş personel yönetimindeki genel ilkeleri (liyakat, kariyer, sınıflandırma, eşitlik, güvence, yansızlık ve yeterli ücret) açıklar. (Explain) |
Türkiye’de kamu personel yönetiminin tarihsel ve yönetsel gelişimini tartışır. (Discuss) |
657 sayılı devlet memurları kanunun temel değerlerini ve günümüzde yaşadığı dönüşümü analiz eder. (Analyze) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin Tanıtılması ve İçeriğinin Öğrencilerle Paylaşılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Personel Yönetimi Nedir? Personel Yaklaşımları Üzerine Kamu Personel Yönetimi ve Özel Sektör Personel Yönetimi Arasında Benzerlikler/Farklılıklar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Türkiye’de Kamu personeli, Kamu personeli İle İlgili Anayasal ilkeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Personel İstihdamı, Kamu sektöründe çalışma | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Dünyada ve Türkiye'de Kayırma ve Liyakat Sistemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Dünyada ve Türkiye'de Kariyer Sistemi ve Kadro sistemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Devlet memurları kanunu. Memurluğa Giriş, Sınavlar ve Adaylık Dönemi, Asli Memurluğa Atanma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Devlet memurları kanunu. Memuriyete ilişkin ödevler, yasaklar. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Devlet Memurluğunda sınıflandırma, ilerleme ve yükselmeler, yer değiştirmeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Disiplin ve Ceza Kovuşturması, Memurların Mali (Parasal ) Sorumluluğu, Memurluğun sona ermesi ve Emeklilik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Kamu personel yönetiminde Denetim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Kamu Yönetiminde Afet Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Kamu Yönetiminde Afet Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Dönemin gözden geçirilmesi, tartışmalı konular, öneriler. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Birgül Ayman GÜLER, Kamu Personeli Sistem ve Yönetim, İmge Yayınları |
Onur Ender Aslan, Kamu Personel Rejimi, Todaie Yayınları |
İpek Özkal Sayan, TÜRKİYE’DE KAMU PERSONEL SİSTEMİ: İDARİ, ASKERİ, AKADEMİK, ADLİ PERSONEL AYRIMI, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 2009, 64-1 |
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
4 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
2 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
1 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
4 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
4 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
5 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
1 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
2 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
2 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
1 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
3 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
3 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
1 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 202 |
Total Workload of the Course Unit | 202 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |