Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SKY429 | NEW APPROACHES IN PUBLIC ADMINISTRATION | 7 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TUĞÇE GÜR TÜRKDOĞAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste, küreselleşme sürecinde yaşanan ekonomik, toplumsal ve siyasi alandaki köklü değişikliklerin kamu yönetimine yansıyan etkilerinin ve meydana getirdiği değişikliklerin kuramsal tartışmasının yapılması ile uygulamaya konulan reformların çözümlenebilmesi için teorik altyapının oluşturulması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, Küreselleşme kavramı, kamu yönetimine etkileri, yönetişim, esneklik, verimlilik, etkinlik, kamu tercihleri yaklaşımı, yeni kamu yönetimi yaklaşımı, Türk kamu yönetime uygulanması ve geleneksel modeller ile karşılaştırılması ve eleştiri konularıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tarihsel bir perspektifle kamu yönetimi alanının kuram ve uygulamasında meydana gelen değişiklikleri özetler. (Summarize) |
Küreselleşme kavramını ekonomik, siyasi ve toplumsal alanlardaki etkileriyle beraber kavramsal olarak tanımlar. (Define) |
Küreselleşme sürecinin etkisiyle kamu yönetiminde meydana gelen gelişmeleri neden sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder. (Analyze) |
Küreselleşme sürecinin Türk kamu yönetimi sistemine etkilerini eleştirel düşünceyle yorumlar. (Interpret) |
Kamu Yönetiminde ortaya çıkan Kamu Tercihleri Yaklaşımı, Yeni Kamu Yönetimi yaklaşımı ve Kamu İşletmeciliği Yaklaşımını yönetimsel değişikler çerçevesinde farklılıklarını karşılaştırır. (Compare) |
Esneklik, Verimlilik, Hesap verilebilirlik ile kamu yönetiminde yaşanan dönüşümü ilişkilendirir. (Relate) |
Kamu Tercihleri Yaklaşımı, yeni kamu yönetimi yaklaşımı ve kamu işletmeciliği yaklaşımının sorun çözme kapasitesini Türk kamu Yönetimi sistemi açısından değerlendirir. (Evaluate) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin tanıtılması ve içeriğinin öğrencilerle paylaşılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Küreselleşme kavramı ve süreci | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Küreselleşme süreci, Devlet ve Bürokrasi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Kamu Yönetimi Anlayışının dönüşümü (1890- 1945) | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Kamu Yönetimi Anlayışının dönüşümü (1945- 1980) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Kamu Yönetimi Anlayışının dönüşümü (1980 Günümüze) | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Yönetişim kavramı | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Yönetişimin İlkeleri: Şeffaflık, hesapverilebilir, katılım | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Yeni Kamu Yönetimi anlayışı: e-devlet, toplam kalite yönetimi, etik sorunlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı çerçevesindeki kuramlar; Post Modernizm ve kamu Yönetimi, Kamu Tercihleri yaklaşımı, Kamu İşletmeciliği Yaklaşımı ve Vekalet Kuramı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Küreselleşme sürecinde Türk kamu yönetiminde değişim ve dönüşüm-I- Modern kamu yönetimi anlayışının gelişimi | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Küreselleşme sürecinde Türk kamu yönetiminde değişim ve dönüşüm-II- 1980 ve sonrası Kamu Yönetimi Anlayışı, yönetim kavramı ve ilkelerinin dahil edilmesi) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Yeni kamu yönetimi anlayışının eleştirisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Onur Ender Aslan (2019), Devlet, Bürokrasi ve Kamu Personel Rejimi, İmge Yayınları, İstanbul. |
Ayman, B, G. (2005). Yeni Sağ ve Devletin Değişimi: Yapısal Uyarlama Politikaları 1980- 1995. Ankara: İmge |
Yalman, G. (2009). Transition to Neoliberalism. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. |
Acar, M., ve Özgür, H. (Ed.) (2003). Çağdaş Kamu Yönetimi I. Ankara: Nobel. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
2 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
0 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
4 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
3 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
5 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
5 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
4 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
0 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
3 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
4 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
4 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
4 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
3 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 175 |
Total Workload of the Course Unit | 175 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |