TR EN

URBANIZATION POLICIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SKY437 URBANIZATION POLICIES 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. ŞENOL DURGUN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi FATİH ÇAM
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste, kentler ve Kentleşme olgusunun sosyo-kültürel, ekonomik ve politik altyapısını tanımlayabilmek ve kentleşme sorunları ve çözümleri, kentleşme politikaları, kent hukuku gibi konularda temel bilgilerin edinilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; kent kavramı, doğuşu, gelişimi ve kuramları ile dünyada ve Türkiye’de kentleşme süreçlerinin incelenmesi konuları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kent kavramının doğuşunu, gelişimini ve değişimini tarihsel perspektif içinde yorumlar.(Interpret)
Türkiye’de kentleşme sürecinin gelişimini, kent kuramları çerçevesinde tartışabilir. (Discuss)
Kent yönetimine ilişkin temel kaynakları araştırır. (Research)
Kent yaşamının gelişimine katkı sağlayacak alternatif çözümleri güçlü ve zayıf yanlarıyla değerlendirir. (Evaluate)
Türkiye’deki kentleşme uygulamalarını güncel tartışmalar ışığında yeniden yorumlar. (Interpret)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin tanıtılması ve içeriğinin öğrencilerle paylaşılması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Kent kavramı, kentin farklı kuramlar açısından tanımlanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Tarihsel süreçte kentin ortaya çıkışı ve gelişimine cevap arayışı kent kuramlarına giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Kent kuramları; David Harvey Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
5 Kitap okuma Kent Kuramları; Castells Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Kent Kuramları; Lefebvre Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
7 Kitap okuma Kentleşme kavramı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Kentleşmenin kavramsal tanımı, kentleşme nedenleri, kentleşmenin boyutları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
10 Kitap okuma Kentleşme süreçleri; 19. yüzyılda Kentler, 2. Dünya Savaşı sonrası kentler, küreselleşme sürecinde kentler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Türkiye'de kentleşme süreçleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Türkiye'de kentleşme politikalarının uygulanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
13 Kitap okuma Ülkemizde kentleşme ve planlama sorunları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
14 Kitap okuma Kentleşme ve planlama sorunlarına ilişkin çözüm önerilerinin ve reformların tartışılması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
15 Kitap okuma Genel değerlendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ruşen, K. (2012) . Kentleşme Politikası. (12. Basım). Ankara: İmge.
Weber, M. (2000), Şehir, Modern Kentin Oluşumu. (Cev M. Ceylan). İstanbul: Bakış Yay.
Cochrane, A. (2016). Understanding Urban Policy: A Critical Introduction, Wiley-Blackwell.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
5
2
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
2
3
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
1
4
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
4
2
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
4
2
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
5
3
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
3
2
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
0
2
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
3
2
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
1
2
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
3
2
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
2
3
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
2
4
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 4 56
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 202
Total Workload of the Course Unit 202
Workload (h) / 25.5 7,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0