Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SKY218 | ADMINISTRATIVE JURISDICTION | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. ONUR SARI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İdare hukuku dersinin devamı niteliğindeki bu derste idarenin eylem ve işlemlerine karşı başvurulabilecek yargısal denetim yolları ile bu yargısal denetim sürecinde uyulması gereken kurallar ve yargısal denetimin hukuki sonuçları hakkında bilgi vermek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini, idari yargının hukuksal yönleri, iptal ve tam yargı davaları, hukuka aykırılık ve idari işlemin unsurları, idari usul kanununu ve idari yargı içtihatları, Türkiye’deki idari yargı organları ve idari yargı sisteminin özellikleri oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İdari yargı dersine temel oluşturacak idare hukuku bilgilerini anımsar. (Recall) |
İdari yargının genel yargı içindeki yerini tanır. (Identify) |
İdari yargıda olağan ve olağanüstü kanun yollarını listeler. (List) |
İdari yargı kararlarının yerine getirilmesini örnekler üzerinden açıklar. (Explain) |
Uyuşmazlık Mahkemesi, Danıştay ve İdare Mahkemesi kararlarını yorumlar. (Interpret) |
İdari yargı konusunda aldığı teorik bilgi ile örnek olayları yorumlar (Interpret) |
Türkiye’deki idari yargı organları ve idari yargı sistemini özelliklerini sıralar. (List) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Dersin Tanıtılması ve İçeriğinin Öğrencilerle Paylaşılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | İdari Yargının Tarihsel Gelişimi ve İdari Yargı Rejiminin Temel Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | İdarenin Yargısal Denetim Sistemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Türkiye’de İdarenin Yargısal Denetiminin Tarihsel Gelişim Süreci | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Türkiye’de İdari Yargı Örgütü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | İdari Yargının Görev Alanı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Yargılama Türleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Dava Tipleri; İptal Davaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Dava Tipleri; Tam Yargı Davaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | İdari Yargıda Taraf Ehliyeti ve Süre | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | İdari Yargı Kararlarının Uygulanması, Temyiz | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | İdarenin Uluslararası Hukukta Denetimi – AİHM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Örnek Olay Çözümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Örnek Olay Çözümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gözübüyük, Ş. ve Turgut, T. (2008) İdari Yargılama Hukuku. Ankara: Turhan Kitabevi. |
Gözübüyük, Ş. (2012) Yönetsel Yargı, Ankara: Turhan Kitabevi. |
Leyland P and Gordon, A. (2016). Textbook on Administrative Law. (Ebook) |
Çağlayan, R. (2012) İdari Yargılama Hukuku, Ankara: Seçkin Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
4 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
3 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
0 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
4 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
5 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
5 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
3 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
1 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
4 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
2 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
4 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
3 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
2 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |