TR EN

TURKISH POLITICAL LIFE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SBU224 TURKISH POLITICAL LIFE 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. ŞENOL DURGUN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYŞE KÜÇÜK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, kronolojik olarak Türk siyasal hayatında dönüm noktası olmuş önemli dönüm noktalarını, aktörler, önemli olaylar ve yapısal değişim açısından incelemek ve Türk siyasi hayatındaki devamlılıklar ve kırılmaları analiz etmektir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, Türk siyasetinde önemli dönem noktaları, tematik konular ve temel tartışmalaı, Osmanlı'dan günümüze Türk siyasal hayatının çeşitli süreçlerini, yapılarını ve bunların Türk siyasi hayatına etkilerini, Osmanlı mirası ve Batı modernleşmesi, Jön Türk devrimi, çok partili siyasi hayata geçiş, 1960-1980 dönemi ve askeri ihtilaller, 1990’larda siyasal İslamin yükselişi, 2000’lerde hızlanan Avrupa Birliği süreci ve sürecin demokrasi, ordu, devlet, sivil toplum ve Kürt sorunu gibi konu ve kavramları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Osmanlı dönemindeki tarihsel deneyimlerin Türk siyasal hayatı üzerindeki etkisini inceler.
Jön Türkler döneminde yaşanılan tarihi deneyimlerin Türk siyasal hayatı üzerindeki yansımalarını analiz eder.
Türk Bağımsızlık Savaşı'nın ve Atatürk döneminin Türk siyasal hayatı üzerindeki etkisini inceler.
1938-1945 döneminin Türk siyasal hayatı üzerindeki yansımalarını analiz eder.
Çok partili döneme geçişi, Demokrat Parti dönemini ve 27 Mayıs 1960'ın Türk siyasal hayatı üzerindeki etkisini inceler.
1960-1971 arası dönemi ve 12 Mart 1971'in Türk siyasal hayatı üzerindeki etkisini analiz eder.
1971-1980 arası dönemi ve 12 Eylül 1980'in Türk siyasal hayatı üzerindeki etkisini inceler.
1980-1983 arası dönemi ve 1983-1991 Özal döneminin Türk siyasal hayatı üzerindeki etkisini analiz eder.
1991-1998 arası dönemi ve 28 Şubat 1997'nin Türk siyasal hayatı üzerindeki etkisini inceler.
28 Şubat sonrası dönemin (1997-2002) Türk siyasal hayatı üzerindeki etkisini inceler.
2002-2007 arası dönemin Türk siyasal hayatına etkisini inceler.
2007 sonrası dönemin Türk siyasal hayatına etkisini inceler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş ve dersin genel çerçevesinin sunumu Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Osmanlı mirası ve birikimi (1699-1876) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Jön Türkler (1876-1919) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Bağımsızlık savaşı ve Atatürk dönemi (1919-1938) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tek partili dönem (1938-1945) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Çok partili döneme geçiş, Demokrat Parti (1945-1960) ve 27 Mayıs 1960 Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 1960-1971 arası dönem ve 12 Mart 1971 Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 1971-1980 arası dönem ve 12 Eylül 1980 Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 1980-1983 Cunta yönetimi ve 1983-1991 Özal dönemi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 1991-1998 arası dönem ve 28 Şubat 1997 Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 28 Şubat sonrası dönem (1997-2002) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 2002-2007 arası dönem ve AK Parti yönetimi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 2007 sonrası dönem Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
15 - Genel değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ahmad, F. (1994), Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Hil Yayın.
Zürcher, E. J. (2007), Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Çev. Yasemin Saner Gönen, 21. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
Atılgan, G. et al. (Der.), (2015), Osmanlı'dan Günümüze Türkiye'de Siyasal Hayat, İstanbul: Yordam Kitap.
Berkes, N. (1964), Türkiye'de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Kansu, A. (1995), 1908 Devrimi, Ankara: İletişim Yayınları.
Koçak, C. (2010), Türkiye'de İki Partili Siyasal Sistemin Kuruluş Yılları (1945-1950), Ankara: İletişim Yayınları.
Aydemir, Ş.S. (1963), Tek Adam, Ankara: Remzi Kitabevi.
Aydemir, Ş,S. (1966), İkinci Adam, Ankara: Remzi Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
3
2
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
0
3
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
2
4
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
4
2
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
3
2
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
2
3
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
3
2
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
2
2
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
0
2
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
4
2
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
5
2
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
1
3
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
0
4
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 6 72
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 24 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0