Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SKY436 | MANAGEMENT OF THIRD SECTOR ORGANIZATIONS | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. FATMA GÜL GEDİKKAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders; günümüzde ne özel sektör, ne de kamu kurumu niteliğine sahip olmayan üçüncü sektör örgütlerinin yönetimi kritik bir önem kazanmış ve örgüt kuramı akımları ve yönetim çalışmaları bu alanda giderek artmıştır. Bu ders, örgüt kuramında kar amacı gütmeyen ve sosyal bir etki yaratmayı hedefleyen kuruluşlara ilişkin genel bilgiyi ve yönetiminde dikkat edilmesi gereken temel kaygıları ve genel çerçeveyi sunmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini, üçüncü sektör örgütlerinin tanımlanması, kavramsal ve tarihsel inceleme, yasal çerçevesi ve devletle arasındaki ilişki; kamusal alan ve yurttaşlık ile sivil toplum arasındaki ilişki, üçüncü sektör örgütlerinin denetimi, finansmanı, insan kaynakları yönetimi, kriz yönetimi ve proje yönetimi konuları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kamu sektörü, özel sektör ve üçüncü sektör örgütleri arasındaki kavramsal ve yasal farklıkları ayırt eder. (Differentiate) |
Üçüncü sektör örgütlerinin yasal ve ekonomik çerçevesinin tanımlar. (Define) |
Üçüncü sektör örgütlerini devlet, yurttaşlık ve kamusal alan gibi kavramlar üzerinden analiz eder. (Analyze) |
Sivil toplum örgütlerindeki yönetici kadrolarında yer aldıklarında sosyal sorumluluk projelerini değerlendirir. (Evaluate) |
Kamu sektörü, özel sektör ve üçüncü sektör örgütleri arasında etkinlikler düzenler. (Organize) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin tanıtılması ve içeriğinin öğrencilerle paylaşılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Üçüncü sektör örgütlerinin tanımlanması, kavramsal ve tarihsel inceleme -I- | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Üçüncü sektör örgütlerinin tanımlanması, kavramsal ve tarihsel inceleme –II- | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Üçüncü Sektör Örgütlerinin yasal çerçevesi | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Üçüncü Sektör Örgütleri ile devlet arasındaki ilişki; kamusal alan ve yurttaşlık ile sivil toplum arasındaki ilişki | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Örgüt kuramı ve organizasyon yönetimi bağlamında üçüncü sektör örgütlerinin ele alınması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Türkiye’de sivil toplum, kamusal alan ve yurttaşlık arasındaki ilişki ve sivil toplumda kullanılan savunuculuk, hizmet odaklı örgütlenme, katılım gibi temel kavramların tartışılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Üçüncü Sektör Örgütlerinin ulusal ve uluslararası fon kaynakları ve finansman yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Üçüncü sektör örgütleri yönetiminde insan kaynakları yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Üçüncü Sektör Örgütleri için krize müdahale ve kriz yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Üçüncü Sektör Örgütlerinin denetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Sivil Toplum Örgütlerinin yönetiminde yenilikçi uygulamalar; İnsan Hakları, çocuk hakları ve kadın hakları gibi konularda öğrenme ve paylaşım alanları oluşturulması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Üçüncü Sektör Örgütlerinde Proje Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kurt, S. (2015). STK’larda İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Nobel |
Lewis.D. (2014). Non-Governmental Organizations, Management and Development. Routledge. |
Akatay, A. Harman, S. (2014). Sivil Toplum Kuruluşları, Yönetim ve Yönetişim. Ankara: Ekin. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
4 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
2 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
1 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
4 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
3 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
3 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
0 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
2 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
1 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
3 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
4 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
4 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
1 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
Total Workload of the Course Unit | 201 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |