TR EN

HISTORY OF ECONOMIC THOUGHT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ECF225 HISTORY OF ECONOMIC THOUGHT 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. BÜLENT İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURHAN TOĞUÇ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencinin iktisadi olayların yorumlanmasına katkıda bulunacak, iktisat tarihi ve teorisi hakkında ihtiyaç duyacağı bilgileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Fizyokrasi, Klasik, Neo-Klasik Düşünce, Marksizm, Keynesyen gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İktisat bilimi düşünce okullarının tarihsel süreçlerini açıklar.(explain) (2)
Aritmetik ortalama ve standart sapma gibi merkezi eğilim ölçümlerini ilgili problemleri çözer.(solve) (3)
Merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri ile ilgili analiz yapar.(analyze) (4)
Alanındaki yazılımlara girilen verileri yorumlar.(interpret) (4)
Kesikli ve sürekli dağılımla ilgili problemleri analiz eder.(analyze) (4)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma İktisadi Düşünceler Tarihine Giriş Anlatım, Soru Cevap,
2 Kitap Okuma Modern İktisadi Düşüncenin Doğuşu: Merkantalistler ve Fizyokratlar (Fizyokrasi) Anlatım, Soru Cevap,
3 Kitap Okuma Klasik İktisadi Düşüncenin Doğuşu: A. Smith Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
4 Kitap Okuma Klasik İktisadi Düşüncenin Diğer Temsilcileri: D. Ricardo, Malthus Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
5 Kitap Okuma J. S. Mill ve Klasik İktisadi Düşüncenin Zayıflaması Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
6 Kitap Okuma Sosyalist İktisadi(Sosyalist) Düşüncenin Doğuşu: Karl Marx (Marksizm Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
7 Kitap Okuma Marjinalizm: Marjinal Analiz ve Neo-Klasik İktisada Giriş Anlatım, Soru Cevap,
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Neo-Klasik İktisadi Düşünce (K. Menger, L. Walras, V. Pareto, W.S. Jevons, A.Marshall, A. C. Pigou) Anlatım, Soru Cevap,
10 Kitap Okuma Neo-Klasik İktisadi Düşünce (K. Menger, L. Walras, V. Pareto, W.S. Jevons, A.Marshall, A. C. Pigou) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
11 Kitap Okuma Keynesyen Okul Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
12 Kitap Okuma Kurumcu İktisat ve Tarihçi Okul Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
13 Kitap Okuma Monetarizm Heterodoks İktisadi Okul: Feminist İktisat&Ekolojik İktisat) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
14 Kitap Okuma Monetarizm Heterodoks İktisadi Okul: Feminist İktisat&Ekolojik İktisat) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
15 Kitap Okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Örnek Olay Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hunt, E. K., Mark, L. (. 2016) History of Economic Thougth. PHOENIX PUBLICATIONS
http://www.nptelvideos.in/2012/12/history-of-economic-theory.html
Robbins, L. Medema, S. Samuels, J. Baumol W. (2000). A History of Economic Thought.Princeton Universty press.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
3
2
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
1
2
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
1
2
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
1
3
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
1
4
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
1
2
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
2
3
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
1
4
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 2 14
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 8 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0