TR EN

BUSINESS ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ECF220 BUSINESS ETHICS 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. BÜLENT İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi IRYNA SKAVRONSKA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrenciye, sosyal yaşamın bir parçası olan iş hayatında ilişkilerin değerleri üzerine tesis edilmesini sağlayacak bilgi ve bir etik perspektif kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Etik ve etik eğilim, etik ve örgütsel paydaşlar, sosyal sorumluluk politikaları, çevresel sürdürülebilirlik, sürdürülebilir tedarik zinciri, sürdürülebilir gelişim, örgüt ve sosyal konular, serbest ticaret-adil ticaret, örgüt ve toplum gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çalıştıkları işletmelerde etik değerlerin geçerli olduğu bir çalışma ortamı sağlamak için, yönetici ve çalışan olarak sorumluluğunu betimler.(describe) (2)
İş etiğinin dayandığı değerleri açıklar. (explain) (2)
Mesleklerini, etik değerlerine uygun ve toplumun yararını gözeterek uygular.(apply) (3)
İş hayatında alacakları iş kararlarını etik değerleri çerçevesinde analiz eder.(analyze) (4)
Sosyal sorumluluk bilincini geliştirir.(develop) (6)
İş hayatında ortaya çıkacak sorunlara etik değerleri çerçevesinde çözüm bulur.(solve) (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma İş etiğine giriş ve temel kavramlar Anlatım, Soru Cevap,
2 Kitap Okuma Etik değerlere verilen önem ve uyum, İşletmelerde etiğin önemi Anlatım, Soru Cevap,
3 Kitap Okuma Etik Zeka nedir? Etik zekanın ilkeleri, Duygusal zeka ve etik zeka arasındaki farklılıklar Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
4 Kitap Okuma Etik karar alma ideolojileri ve felsefeleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
5 Kitap Okuma Etik davranışın psikolojik kökenleri, Ahlaki karar alma, Ahlaki ikilem Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
6 Kitap Okuma İş ahlakını oluşturan temel alanlar (İşletmecilik ahlakı, Meslek Ders Kitabı ahlakı, Çalışma ahlakı) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
7 Kitap Okuma İş etiğine yöneticilerin perspektifinden bakış ve Yönetsel ahlak Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Etik davranışı yönetmek: İşletmelerde etik anlayışın geliştirilmesi ve etik eğitimi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
10 Kitap Okuma 10 Sosyal sorumluluk, başlıca sosyal sorumluluk alanları ve paydaş yönetimi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
11 Kitap Okuma İnsan kaynakları etiği Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
12 Kitap Okuma Pazarlama etiği ve basın etiği Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
13 Kitap Okuma Politikada etik Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
14 Kitap Okuma Yurtdışında Görev Yapan Yöneticilerin Yaşayabilecekleri Etik Sorunlar Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
15 Kitap Okuma Vaka analizi (örnek olay analizi) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hartman, L. Dersjardins, j.(2007). Business Ethics. Thirdt Edition
Crane, A.(2004).Business Ethics. Fourth Edition.
by O. C. Ferrell, John Fraedrich, et al., Business Ethics: Ethical Decision Making & Cases (2018)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
1
2
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
2
2
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
1
2
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
1
3
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
2
4
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
2
2
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
1
3
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
0
4
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 2 14
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 8 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0