TR EN

COPYWRITING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI201 COPYWRITING 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İPEK IŞILAY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, metin yazarlığı yönünde iletişimin yapısı ve temelini öğrencilere açıklamayı ve metin yazarlığı çalışmaları üzerinde odaklanmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Metnin ve reklam metninin yapısı, temel yazım ilkeleri ve teknikleri, metin ve reklam metni türleri, yazılı basında reklam metni yazarlığı, yazılı basında reklam metni yazarlığı ve örnek olay incelemesi, televizyonda reklam metni yazarlığı. televizyonda reklam metni yazarlığı ve örnek olay incelemesi, radyoda reklam metni yazarlığı, radyoda reklam metni yazarlığı ve örnek olay incelemesi, açık hava reklamcılığında reklam metni yazarlığı, internet reklamcılığında reklam metni yazarlığı ve örnek olay incelemesi, internet reklamcılığında reklam metni yazarlığı, halkla ilişkilerde mecralara göre metin türleri ve yazarlığı ve halkla ilişkilerde mecralara göre metin türleri, yazarlığı ve örnek olay incelemesi dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir metinin sahip olması gereken temel özellikleri açıklar
Metnin yapısal özelliklerini açıklar.
Metin yazımında kullanılan ikna modellerini tartışır.
Metin yazarlığı bilgisiyle ürün konumlandırmayı açıklar.
Metinde amaçlanan hedef kitleyi tanımlar.
Öğrenci teknik ve teorik bilgisiyle reklam metinlerini yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması Tanışma, ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme, Haftalık Ders Programının açıklanması: İzlence, Kaynakça. Anlatım, Tartışma
2 Literatür taraması Reklam metninin yapısı. Temel yazım ilkeleri ve teknikleri Anlatım, Tartışma
3 Literatür taraması Metin ve reklam metni türleri Anlatım, Tartışma
4 Literatür taraması Yazılı basında reklam metni yazarlığı Anlatım, Tartışma
5 Literatür taraması Yazılı basında reklam metni yazarlığı ve örnek olay incelemesi Anlatım, Tartışma
6 Literatür taraması Televizyonda reklam metni yazarlığı Anlatım, Tartışma
7 Literatür taraması Televizyonda reklam metni yazarlığı ve örnek olay incelemesi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması Radyoda reklam metni yazarlığı Anlatım, Tartışma
10 Literatür taraması Radyoda reklam metni yazarlığı ve örnek olay incelemesi Anlatım, Tartışma
11 Literatür taraması Açıkhava reklamcılığında reklam metni yazarlığı Anlatım, Tartışma
12 Literatür taraması İnternet reklamcılığında reklam metni yazarlığı ve örnek olay incelemesi Anlatım, Tartışma
13 Literatür taraması İnternet reklamcılığında reklam metni yazarlığı Anlatım, Tartışma
14 Literatür taraması Halkla ilişkilerde mecralara göre metin türleri ve yazarlığı Anlatım, Tartışma
15 Literatür taraması Halkla ilişkilerde mecralara göre metin türleri, yazarlığı ve örnek olay incelemesi Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Halkla İlişkiler Yazarlığı, Sevil Uzoğlu Baycu. Anadolu Üniversitesi.
Reklam Yazarlığı. Müge Elden. İletişim Yayınları.
Hikaye Tasarımı: Yeni Reklamlar Değil, Yeni Dünyalar Yaratın. Dajans Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
5
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
5
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
5
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
5
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
5
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
4
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
5
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
5
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
4
3
Has the ability to encourage innovations.
5
4
Thinks critically about the organization / institution.
5
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 11 3 33
Ödev 3 15 45
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0