TR EN

GRAPHIC PRODUCTION IN ADVERTISING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI207 GRAPHIC PRODUCTION IN ADVERTISING 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. YELDA ÜLKER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin başarıyla tamamlanmasının ardından öğrencilerin reklamda grafik üretimi gerçekleştirebilecek altyapıyı kazanmaları amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Reklam kavramı, özellikleri ve türleri, reklam ajansları ve grafik üretici, reklamda grafik üretiminin temel ilkeleri, grafik üretiminde renk, kompozisyon, tipografi, reklamda grafik üretimi ve görsel kimlik, reklamda grafik üretiminin kurumsal kimlik bileşenleri ile ilişkisi, reklamda grafik üretimi ve marka, marka kimliği, reklam mecralarında grafik üretimi (gazete ve dergi), reklam mecralarında grafik üretimi (televizyon), reklam mecralarında grafik üretimi (Açıkhava ve internet), reklam kampanya örneklerinde grafik üretimi örnek olay incelemeleri ve reklamda grafik üretimi örnek olay incelemeleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklam kavramını doğru bir şekilde tanımlar.
Reklamda grafik üretimi aşamalarını bir vaka çalışması üzerinde ana hatlarıyla açıklar.
Reklamda grafik üretimine ilişkin örnekleri analiz eder ve karşılaştırır.
Grafik üretiminde dikkat edilmesi gereken özelliklerini açıklar.
Reklamda grafik üretimini kurumsal kimlik, görsel kimlik ve marka kimliği bağlamlarında analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça Anlatım, Tartışma
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam kavramı, özellikleri ve türleri Reklam ajansları ve grafik üretici Anlatım, Tartışma
3 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklamda grafik üretiminin temel ilkeleri Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
4 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Grafik üretiminde renk, kompozisyon, tipografi Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
5 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklamda grafik üretimi ve görsel kimlik Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
6 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklamda grafik üretiminin kurumsal kimlik bileşenleri ile ilişkisi Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
7 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklamda grafik üretimi ve marka, marka kimliği Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklam mecralarında grafik üretimi (gazete ve dergi) Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
10 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklam mecralarında grafik üretimi (televizyon) Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
11 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklam mecralarında grafik üretimi (açıkhava) Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
12 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklam mecralarında grafik üretimi (internet) Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
13 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklam kampanya örneklerinde grafik üretimi örnek olay incelemeleri Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
14 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklamda grafik üretimi örnek olay incelemeleri Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
15 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklamda grafik üretimi örnek olay incelemeleri Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ambrose, G; Akder, F; Uslu, M. E.; Harris, P. (2012). Grafik Tasarımının Temelleri, Literatür Yayınları
Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam, Yorum Sanat yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
3
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
4
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
3
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
5
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
3
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
4
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
5
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
3
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
4
3
Has the ability to encourage innovations.
5
4
Thinks critically about the organization / institution.
4
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 3 36
Ödev 2 10 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0