Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTI207 | GRAPHIC PRODUCTION IN ADVERTISING | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. YELDA ÜLKER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin başarıyla tamamlanmasının ardından öğrencilerin reklamda grafik üretimi gerçekleştirebilecek altyapıyı kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Reklam kavramı, özellikleri ve türleri, reklam ajansları ve grafik üretici, reklamda grafik üretiminin temel ilkeleri, grafik üretiminde renk, kompozisyon, tipografi, reklamda grafik üretimi ve görsel kimlik, reklamda grafik üretiminin kurumsal kimlik bileşenleri ile ilişkisi, reklamda grafik üretimi ve marka, marka kimliği, reklam mecralarında grafik üretimi (gazete ve dergi), reklam mecralarında grafik üretimi (televizyon), reklam mecralarında grafik üretimi (Açıkhava ve internet), reklam kampanya örneklerinde grafik üretimi örnek olay incelemeleri ve reklamda grafik üretimi örnek olay incelemeleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Reklam kavramını doğru bir şekilde tanımlar. |
Reklamda grafik üretimi aşamalarını bir vaka çalışması üzerinde ana hatlarıyla açıklar. |
Reklamda grafik üretimine ilişkin örnekleri analiz eder ve karşılaştırır. |
Grafik üretiminde dikkat edilmesi gereken özelliklerini açıklar. |
Reklamda grafik üretimini kurumsal kimlik, görsel kimlik ve marka kimliği bağlamlarında analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama | Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça | Anlatım, Tartışma |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Reklam kavramı, özellikleri ve türleri Reklam ajansları ve grafik üretici | Anlatım, Tartışma |
3 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklamda grafik üretiminin temel ilkeleri | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
4 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Grafik üretiminde renk, kompozisyon, tipografi | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
5 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklamda grafik üretimi ve görsel kimlik | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
6 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklamda grafik üretiminin kurumsal kimlik bileşenleri ile ilişkisi | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
7 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklamda grafik üretimi ve marka, marka kimliği | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklam mecralarında grafik üretimi (gazete ve dergi) | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
10 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklam mecralarında grafik üretimi (televizyon) | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
11 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklam mecralarında grafik üretimi (açıkhava) | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
12 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklam mecralarında grafik üretimi (internet) | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
13 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklam kampanya örneklerinde grafik üretimi örnek olay incelemeleri | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
14 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklamda grafik üretimi örnek olay incelemeleri | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
15 | Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme | Reklamda grafik üretimi örnek olay incelemeleri | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ambrose, G; Akder, F; Uslu, M. E.; Harris, P. (2012). Grafik Tasarımının Temelleri, Literatür Yayınları |
Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam, Yorum Sanat yayınevi |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced knowledge in the field.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
|
3 | |||||
2 |
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Creates communication programs within the advertising campaign.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research and studies on subjects related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
|
3 | |||||
3 |
Sets the purpose and target for the organization / institution.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
|
5 | |||||
2 |
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
|
3 | |||||
2 |
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
|
4 | |||||
3 |
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
|
5 | |||||
4 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
|
3 | |||||
2 |
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
|
4 | |||||
3 |
Has the ability to encourage innovations.
|
5 | |||||
4 |
Thinks critically about the organization / institution.
|
4 | |||||
5 |
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 3 | 36 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |