Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTI208 | CONSUMER SOCIETY | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SEYRA KESTEL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, tüketim olgusunu reklamcılık perspektifinde irdelemek; Sanayi Devrimi sonrası gelişen tüketim toplumunun tarihi bilgisini aktarmak ve tüketime dair kuramları eleştirel perspektif ile analiz etmektir. |
Contents of the Course Unit: | Kültür ve toplum kavramları, popüler ve popüler kültür kavramı, kitle ve kitle kültürü, kültür endüstrisi kavramları, tüketim toplumu kavramı, Frankfurt okulu ve düşünürleri, Birmingham okulu ve düşünürleri, kitle kültürüne olumlu yaklaşımlar, iletişim ve ekonomi politiği, kitle iletişim araçları / medya ve tüketim, yabancılaşma ve kamuoyu, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kültür ve toplum kavramlarını tanımlar. |
Popüler kültür ve medya ilişkisini örnekler vererek tanımlar. |
Tüketim toplumu kavramını tartışır ve tüketim ve toplumsal sınıf, yaşam tarzı ilişkilerini açıklar. |
Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu ve Chicago Okulu düşünürlerinin görüşlerini bilerek bu görüşleri analiz eder ve karşılaştırır. |
Tüketim toplumu ile ilgili araştırmaları yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Giriş: Ders içeriğinin ve haftalık konuların tanıtımı | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketim Kavramı, Tüketim Kültürünün Gelişimi ve Parametreleri | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketici Satın Alma Davranışları ve Kompulsif Tüketim | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketim Kuramları ve Kuramcıları: Genel Bakış; Tüketimin Klasik Kuramcıları: Max Weber, Georg Simmel | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketimin Klasik Kuramcıları: Torstein Veblen; Tüketimin Çağdaş Kuramcıları: Jean Baudrillard | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketimin Çağdaş Kuramcıları: George Ritzer; Kuramcıları: Zygmunt Bauman | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketimin Eleştirel Kuramcıları: Frankfurt Okulu’nun Eleştirel Teorisi | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketici Davranışlarında Etnosentrizm | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Faydacılık Kavramı ve Faydacı Tüketim | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Lüks Tüketim ve Lüks Pazarlama | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sembolik, Hazcı Tüketim ve Postmodernizm | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketime Eleştirel Olmayan Ekonomi-Politik Yaklaşımlar | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sürdürülebilir Tüketim | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu, Ayrıntı yayınları |
Marangoz, M. ve Fırat, A. (2020). Tüketim Yaklaşımları Kavramlar Davranışlar Uygulamalar, Beta Yayınevi |
Odabaşı, Y. (2019). Tüketim Kültürü Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, Aura Yayıncılık |
Zeki Duman, M. (2018). Tüketim Sosyolojisi, Anı Yayınevi: Ankara |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced knowledge in the field.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
|
3 | |||||
2 |
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Creates communication programs within the advertising campaign.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research and studies on subjects related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
|
3 | |||||
3 |
Sets the purpose and target for the organization / institution.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
|
4 | |||||
2 |
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
|
3 | |||||
2 |
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
|
5 | |||||
3 |
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
|
4 | |||||
4 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
|
3 | |||||
2 |
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
|
5 | |||||
3 |
Has the ability to encourage innovations.
|
4 | |||||
4 |
Thinks critically about the organization / institution.
|
4 | |||||
5 |
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |