TR EN

TÜKETİM TOPLUMU DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTI208 TÜKETİM TOPLUMU 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, tüketim olgusunu reklamcılık perspektifinde irdelemek; Sanayi Devrimi sonrası gelişen tüketim toplumunun tarihi bilgisini aktarmak ve tüketime dair kuramları eleştirel perspektif ile analiz etmektir.
İçerik: Kültür ve toplum kavramları, popüler ve popüler kültür kavramı, kitle ve kitle kültürü, kültür endüstrisi kavramları, tüketim toplumu kavramı, Frankfurt okulu ve düşünürleri, Birmingham okulu ve düşünürleri, kitle kültürüne olumlu yaklaşımlar, iletişim ve ekonomi politiği, kitle iletişim araçları / medya ve tüketim, yabancılaşma ve kamuoyu, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kültür ve toplum kavramlarını tanımlar.
Popüler kültür ve medya ilişkisini örnekler vererek tanımlar.
Tüketim toplumu kavramını tartışır ve tüketim ve toplumsal sınıf, yaşam tarzı ilişkilerini açıklar.
Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu ve Chicago Okulu düşünürlerinin görüşlerini bilerek bu görüşleri analiz eder ve karşılaştırır.
Tüketim toplumu ile ilgili araştırmaları yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Giriş: Ders içeriğinin ve haftalık konuların tanıtımı Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketim Kavramı, Tüketim Kültürünün Gelişimi ve Parametreleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketici Satın Alma Davranışları ve Kompulsif Tüketim Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketim Kuramları ve Kuramcıları: Genel Bakış; Tüketimin Klasik Kuramcıları: Max Weber, Georg Simmel Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketimin Klasik Kuramcıları: Torstein Veblen; Tüketimin Çağdaş Kuramcıları: Jean Baudrillard Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketimin Çağdaş Kuramcıları: George Ritzer; Kuramcıları: Zygmunt Bauman Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketimin Eleştirel Kuramcıları: Frankfurt Okulu’nun Eleştirel Teorisi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketici Davranışlarında Etnosentrizm Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Faydacılık Kavramı ve Faydacı Tüketim Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Lüks Tüketim ve Lüks Pazarlama Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sembolik, Hazcı Tüketim ve Postmodernizm Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketime Eleştirel Olmayan Ekonomi-Politik Yaklaşımlar Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sürdürülebilir Tüketim Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Genel Değerlendirme Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Video izleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu, Ayrıntı yayınları
Marangoz, M. ve Fırat, A. (2020). Tüketim Yaklaşımları Kavramlar Davranışlar Uygulamalar, Beta Yayınevi
Odabaşı, Y. (2019). Tüketim Kültürü Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, Aura Yayıncılık
Zeki Duman, M. (2018). Tüketim Sosyolojisi, Anı Yayınevi: Ankara

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında ileri düzeyde bilgilere sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reklamcılık alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.
3
2
Karar, uygulama ve davranışlarında alana ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahiptir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapar.
4
2
Proje yürütücüsü ya da katılımcısı olarak proje hedeflerine uygun sorumluluk alır.
3
3
Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirler.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
4
2
Öğrenme gereksiniminin sürekliliğini kavradığını gösterir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.
3
2
Mesleki alanda paydaşlarla etkili iletişim kurar.
5
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
4
4
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.
3
2
Örgütün/Kurumun paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve etkin biçimde yürütür.
5
3
Yenilikleri teşvik edebilme becerisine sahiptir.
4
4
Örgüte/kuruma ilişkin eleştirel düşünür.
4
5
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 150
Genel Toplam 150
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0