TR EN

ADVERTISING LANGUAGE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI403 ADVERTISING LANGUAGE 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilere, öncelikle reklamı analiz etmeyi öğreterek, örnek reklam çözümlemeleri yoluyla, sektörde yapılmış başarılı uygulamalar üzerinden de analizler yaparak reklam dilini ve reklam iletişimini öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini, reklam çözümleme ve görsel analiz yöntemleri, hedef kitleyi tanıma yolları, reklam kampanyaları oluşum aşamaları ve reklam stratejileri oluşturmaktadır. Reklamlarda ideolojinin ve cinsiyetin temsili de dersin kapsamı içindedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Örnek reklam çalışmalarını analiz eder.
Bir reklam kampanyasında hedef kitleyi doğru tanımlar.
Bir reklamda olması gereken özellikleri listeler.
Reklam dilinin yapısı ve temeline ilişkin bilgileri açıklar.
Bir reklamda kullanılan dili doğru bir şekilde araştırır.
Kampanya sürecinde hedef kitleye ulaşımda kullanılacak dile karar verir.
Reklamlarda ideolojinin ve cinsiyetin nasıl temsil edildiğini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça Anlatım, Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılığa genel bakış Reklamcılıkta reklamveren ve hedef kitle Anlatım, Tartışma
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam kampanyaları oluşum aşamaları Anlatım, Tartışma, Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam stratejileri Anlatım, Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta metin yazarlığı Anlatım, Tartışma
6 Uygulama örneklerini inceleme Reklamcılıkta metin yazarlığı Örnek uygulama analizi
7 Uygulama örneklerini inceleme Reklamcılıkta metin yazarlığı Örnek uygulama analizi
8 - ARA SINAV -
9 Uygulama örneklerini inceleme Reklam analizlerinde kullanılan yöntemler ve yöntemlerin örneklerle incelenmesi Anlatım, Tartışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İçerik analizi ve reklam Anlatım, Tartışma, Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Söylem analizi ve reklam Anlatım, Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Göstergebilimsel analiz ve reklam Anlatım, Tartışma, Soru-cevap yöntemi
13 Uygulama örneklerini inceleme Reklamlarda anlam inşası ve ideolojinin aktarımı, reklamlar ve tüketim kültürü, tüketim toplumu Örnek uygulama analizi
14 Uygulama örneklerini inceleme Reklamlarda kadın temsilleri Örnek uygulama analizi
15 Uygulama örneklerini inceleme Örnek reklam incelemeleri Örnek uygulama analizi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Batı, Uğur. "Reklam Dili: Dilbilim-Strateji-Mesaj-Retorik-Göstergebilim,(3. Baskı)." İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım (2013).
Batı, U. (2012). Markethink ya da Farkethink Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama. İstanbul: İyi Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
4
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
3
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
4
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
4
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
4
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
5
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
4
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
4
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
5
3
Has the ability to encourage innovations.
4
4
Thinks critically about the organization / institution.
3
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 6 78
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 205
Total Workload of the Course Unit 205
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0