TR EN

POSITIONING STRATEGIES IN ADVERTISING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI303 POSITIONING STRATEGIES IN ADVERTISING 5 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SEYRA KESTEL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, stratejik reklam planlamasının nasıl gerçekleştirildiğine dair bilgileri ve reklamda kullanılan konumlandırma stratejlerini örenciye aktarmaktır.
Contents of the Course Unit: Reklam yönetimi, reklamcılığın gelişim süreci ve günümüzde reklamcılık, reklam türleri, mecraları, kampanyası süreci, reklamcılıkta konumlamaya giriş, reklamcılıkta konumlamanın önemi, reklamcılıkta konumlama stratejileri (yazılı mecralar, görsel-işitsel mecralar, dijital mecralar, farklı mecralar) ve reklamcılıkta konumlama stratejileri örnekleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklam konumlama stratejilerini iletişime ilişkin temel kavramlar çerçevesinde istenildiği zaman doğru bir şekilde anlatır.
Reklam konumlandırma stratejileri sınıflandırmalarını amaç, hedef, mesaj, zaman ve araç bakımından olması gereken özellikleri belirler.
Reklamın bilgilendirme, ikna, hatırlatmaya yönelik amaçlarını açıklar.
Reklamcılıkta konumlama stratejilerinden en az 3’ünü anımsayarak mevcut bir iletişim programında bu stratejileri söz konusu program ile ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Giriş: Dersin ve haftalık konuların tanıtımı Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılığın gelişim süreci, günümüzde reklamcılık Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam türleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam mecraları Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam kampanyası süreci Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam kampanyası süreci Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta konumlamaya giriş Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta konumlamanın önemi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta konumlama stratejileri (yazılı mecralar) Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta konumlama stratejileri (görsel-işitsel mecralar) Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta konumlama stratejileri (dijital mecralar) Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta konumlama stratejileri (farklı mecralar) Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta konumlama stratejileri örnekleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta konumlama stratejileri örnekleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İncelemesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Elden, M. ve Kocabaş, F. (2015). Reklamcılıkta kavramlar, kararlar, kurumlar. İletişim Yayınları
Elden, M. (2016). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
Ries, A. ve Trout, J. (2013). Konumlandırma Tüketici Zihnini Fethetme Savaşı. Mediacat Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
5
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
4
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
5
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
4
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
5
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
5
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
4
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
5
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
5
3
Has the ability to encourage innovations.
4
4
Thinks critically about the organization / institution.
4
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 6 72
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 207
Total Workload of the Course Unit 207
Workload (h) / 25.5 8,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0