Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MTH125 | MATHEMATICS I | 1 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. ONUR ÖZDEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi YILDIZ AYDIN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere matematikle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verilmesi ve matematiğin öneminin ve analitik düşünce kavramının benimsetilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, matematiksel modelleme ,sayı sistemleri ve temel özellikleri, fonksiyonlar, tek değişkenli fonksiyonlar-lineer modeller, türevler, non-lineer fonksiyonların türevi, türevin uygulamaları ve maksimum ve minumum, fonksiyonların grafiklerinin çizimi, teğet doğru yaklaşımı ve diferensiyeller, türevin iktisadi uygulamaları, çok değişkenli fonksiyonlar, lokal extremumlar, çok değişkenli fonksiyonların iktisadi uygulamaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fonksiyon özellikleri, birinci ve ikinci dereceden fonksiyonların grafiklerini yorumlar. |
Matris ve matris üzerindeki işlemleri gerçekleştirir. 2x2 ve 3x3 tipindeki matrislerin determinantarını hesaplayabilir |
Fonksiyonların istenen noktadakini limitini hesaplayabilir. Fonksiyon grafiğinden limit okuyabilir, verilen bir noktadaki sürekliliğini belirleyebilir. |
Türevi limit yardımıyla tanımlayabilir, Verilen fonksiyonun türevini türev alma kurallarıyla bulabilir. |
Teğet ve normal denklemlerini yazabilir, türev yardımıyla bazı işletme problemlerini çözebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma | Kümeler ve Küme İşlemleri, Sayı Kümeleri, Aralık Kavramı, Mutlak Değer | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap Okuma | Matris Tanımı, Matrislerde Toplama ve Çarpma İşlemleri Determinant (2x2 ve 3x3 tipinde matrisler için) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap Okuma | Elementer Satır İşlemleri, Matrisin Eşelon Formu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap Okuma | Polinom Fonksiyonunun Tanımı, Birinci Dereceden Polinom Fonksiyonlarının İncelenmesi, Doğru Denklemi, Arz ve Talep Denklemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap Okuma | İkinci Dereceden Polinomlar, Parabol | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap Okuma | Eşitsizlik, Çözüm Kümesinin Grafik Gösterimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar ve Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Limit ve Süreklilik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Limit Kavramı ve Süreklilik İşletme Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Türevin Limit yardımıyla tanımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Türev Alma Kuralları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Türevin Geometrik Yorumu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Türev Piyasa Dengesi, Başabaş Analizi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Marjinal Analiz ve Esneklik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Dowling,T.E.(2018). İşletmeciler ve İktisatçılara Yönelik Matematiksel Yöntemler. Çev: Özge Yüksel. Nobel Akademik Yayıncılık, 1.Baskı. |
Hacısalihoğlu, H. H., Balcı, M. (1996). Temel ve Genel Matematik. Ankara: Ertem Basım Yayım. |
Çelik. S. ve Çelik, S. (2011). Matematik Analiz . İstanbul: Birsen Yayınevi, 2. Baskı. |
Spivak, M. (2006). Calculus. Cambridge, United Kingdom: Cambrıdge Unıversıty Press, 3rd Edition. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
1 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
1 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
1 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
3 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
1 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
1 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
2 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
1 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
2 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
4 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 6 | 3 | 18 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 10 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 10 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 178 |
Total Workload of the Course Unit | 178 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |