TR EN

ETHICS IN PSYCHOLOGICAL RESEARCH AND APPLICATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI221 ETHICS IN PSYCHOLOGICAL RESEARCH AND APPLICATIONS 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SELCEN YETKİN ÖZDEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı etik psikologluk mesleki uygulamaları ve bilimsel araştırma süreçlerinde etik kavramının ve uygulamalarını öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Bu ders ‘Etik kuramları ve tarihçesi, APA ve TPD etik kodları ve uygulamaları, bilimsel araştırma etiği’ konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etik kavramını ve kavramın tarihsel gelişimini açıklar.
Etikle ilgili kuramları ve psikoloji alanındaki uygulamalarını ayırt eder.
Meslekle ilgili etik kodları kullanır.
Bilimsel araştırma süreçlerinde ilgili etik kodları ve kuramları yetkin şekilde uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Etik kavramı ve tarihçesi -
2 - Etik kavramı ve tarihçesi -
3 - Etik davranışın temelleri -
4 - Psikoloji mesleği ve etik -
5 - APA etik kodları ve uygulamaları -
6 - APA etik kodları ve uygulamaları -
7 - APA etik kodları ve uygulamaları -
8 - ARA SINAV -
9 - TPD etik yönetmeliği ve uygulamaları -
10 - Mesleki beceri ve yeterlilik -
11 - Mesleki sınırlar, gizlilik ve etik -
12 - Psikoterapi sürecinde etik -
13 - Psikolojinin diğer alanlarında etik -
14 - Psikoloji araştırmaları ve etik -
15 - Psikoloji araştırmaları ve etik -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

KORKUT Y. Psikologlar için Etik Öğretim El Kitabı, Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
Francis, R. D. (2010). Ethics for psychologists. John Wiley & Sons.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
1
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
1
2
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Blooms 3)
0
2
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
0
3
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
2
2
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
0
2
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
0
2
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
2
3
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0